Cognitive strategies and mathematical competences in education initial.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7527570

Keywords:

Cognitive strategies, mathematical skills, cognition

Abstract

Cognitive strategies represent a set of mechanisms to face the challenges of learning, becoming essential tools for the development of skills associated with doing and knowing; Given its importance, this study analyzed the relationship between cognitive strategies and mathematical skills in initial education institutions. The research was of a non-experimental, transactional, descriptive - correlational analytical type. As a starting point, scientific documents from databases such as Scopus, Scielo, Redalyc, and Dialnet are reviewed. The research technique was direct observation, using a questionnaire made up of 24 items to record the corresponding indicators. The population was made up of 15 educational institutions, a non-probabilistic check was met in advance, resulting in 126 students and 7 teachers as informants. Among the results it was obtained that cognitive strategies promote the development of mental processes, activate learning and lead to the achievement of mathematical skills. Similarly, acquisition, recovery and encoding strategies are essential for storing information in memory and solving more complex problems from everyday life. Finally, the relationship between cognitive strategies and mathematical skills promote actions, from the initial level, with creativity, innovation that contributes to consolidate learning processes.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanco-Benamburg, R., Palma-Picado, K., & Moreira-Mora, T. (2021). Cognitive strategies performed in the resolution of mathematical problems in a test of admission to higher education. Educación MatEMática, 33(1), 240-267. https://doi.org/10.24844/EM3301.09

Collazo Rivera, G. L. (2016). Resolución de situaciones matemáticas en contexto por estudiantes del nivel superior (grados 10-12). (Disertación doctoral, Universidad de Puerto Rico]. https://docplayer.es/31488797-Resolucion-de-situaciones-matematicas-en-contexto-por-estudiantes-del-nivel-superior-grados-10-12.html

Congo, R.; Bastidas, G y Santiesteban, I. (2018). Algunas Consideraciones sobre la Relación Pensamiento-Lenguaje.Conrado [online], 14(61), 155-160. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442018000100024&lng=pt&nrm=iso

Evaluación Censal de Estudiantes, ECE (2018). ¿Qué aprendizajes logran nuestros estudiantes. Resultados de la ECE 2018 4. grado de primaria/2. grado de secundaria, 2. grado de primaria/6. grado de primaria/2. grado de secundaria

Gutiérrez, D. (2005). Fundamentos teóricos para el estudio de la estrategia cognitiva y metacognitiva. Investigación Educativa Duranguense, (4), 21–28.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2880921

Jiménez, A. (2022). Competencias matemáticas para el desarrollo de habilidades cognitivas en estudiantes universitarios. Revista Latinoamericana de Difusión Científica. 4(7), 141-167. https://doi.org/10.38186/difcie.47.

Jiménez, A. (2011). La tardía instalación de la teoría del desarrollo cognitivo de Jean Piaget en Colombia, 1968 - 2006. Revista Colombiana de Educación, (60), 123-140. https://doi.org/10.17227/01203916.845

Klimenko, O. (2009). La enseñanza de las estrategias cognitivas y metacognitivas como una vía de apoyo para el aprendizaje autónomo en los niños con déficit de atención sostenida. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (27), 1–19.https://www.redalyc.org/pdf/1942/194215432005.pdf

Ley General de Educación N° 28044. (2003).Congreso de la República de Perú.http://www.minedu.gob.pe/p/ley_general_de_educacion_28044.pdf

Macías, M. A. (2002). Las Múltiples Inteligencias.Psicología desde el Caribe, (10), 27-38. https://www.redalyc.org/pdf/213/21301003.pdf

Massone, A. y González, G. (2003). Análisis del uso de estrategias cognitivas de aprendizaje, en estudiantes de noveno año de educación general básica. Revista Iberoamericana. 33(2), 1-5. https://rieoei.org/RIE/issue/view/272

Mazzilli, D. M., Hernández Pérez, L. E., & De La Hoz Pedroza, S. I. (2016). Procedimiento para Desarrollar la Competencia Matemática Resolución de Problemas. Escenarios, 14(2), 103. https://doi.org/10.15665/esc.v14i2.935

Ministerio de Educación (Minedu). (2018).El Perú en Pisa 2018: Informe Nacional de resultados. Serie Evaluaciones y Factores Asociados. https://es.calameo.com/read/0062866256035a1b4742a

Ministerio de Educación (Minedu). (2016). Programa curricular de Educación Inicial. Ministerio de Educación Del Perú, 256. http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/programa-curricular-educacion-inicial.pdf

Padilla, I. (2018). El juego y la inteligencia lógico-matemática de estudiantes con capacidades excepcionales. Educación y humanismo. 20(35), 166–183.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6510626

Pamplona-Raigosa, J.; Cuesta-Saldarriaga, J y Cano-Valderrama, V. (2019).Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. Revista Eleuthera, 21, pp. 13-33. https://doi.org/10.17151/eleu.2019.21.2

Pulido, L. M. (2018). Aprendizaje y Cognición- Modelos Cognitivos. Fundación Universitaria del Área Andina.[Archivo pdf]. https://core.ac.uk/download/pdf/326424872.pdf

Rengifo Ferreyra, F. (2017). Estrategias cognitivas para la comprensión lectora en estudiantes del primerio de secundaria de la Institución Educativa Maynas, Iquitos-2017. [Tesis doctoral, Universidad César Vallejo]https://www.tesisdelperu.com/estrategias-cognitivas-para-la-comprension-lectora-en-estudiantes-del-primero-de-secundaria-de-la-institucion-educativa-maynas-iquitos-2017-2946569

Sistema de Información de Apoyo a la Gestión de la Institución Educativa, SIAGIE (2021). Acta oficial de evaluación del nivel inicial EBR-2021. http://siagie.minedu.gob.pe/inicio/

Spychala, M. (2014). El enfoque cognitivo y los modelos de procesamiento de la información en el aprendizaje autónomo de ELE desde una perspectiva intercultural. 923–931. En: Morimoto, Y; Pavón, M. y Santamaría, R. (Ed). La enseñanza de ELE centrada en el alumno. Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5426228

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ta. Ed.). Bogotá: ECOE.https://www.researchgate.net/profile/Sergio_Tobon4/publication/319310793_Formacion_integral_y_competencias_Pensamiento_complejo_curriculo_didactica_y_evaluacion/links/59a2edd9a6fdcc1a315f565d/Formacion-integral-y-competencias-Pensamiento-complejo-curriculo-didactica-y-evaluacion.pdf

UNESCO. (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? - Biblioteca Digital de la UNESCO. In Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (Vol. 43).

Valdés, A. (2014). Teoría del desarrollo cognitivo de Piaget. Desarrollo Cognitivo, 13. https://www.researchgate.net/publication/327219515TY - JOUR

Vosniadou, S.; Lawson, M.; Stephenson, H., &Bodner, E. (2021). Enseñar a los estudiantes a aprender?: Preparar el terreno para el aprendizaje permanente. Oficina Internacional de Educación de la UNESCO y Academia Internacional de Educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378839_spa

Downloads

Published

2023-01-13

How to Cite

Cognitive strategies and mathematical competences in education initial. (2023). Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, 17, 119-137. https://doi.org/10.5281/zenodo.7527570

Similar Articles

1-10 of 82

You may also start an advanced similarity search for this article.