Reflections on Information and Communication Technologies (ICT) in the University Environment
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.5205203Keywords:
Information and Communication Technologies, Pedagogical Tools, Educational ProcessesAbstract
This paper, developed under the hermeneutic-documentary method, aims to analyze the conditions in which the use of Information and Communication Technologies (ICT) is developed in current academic contexts. The purpose of this is to apply the pertinent corrections, with a view to improving the use of ICT in the generation of academic knowledge, which implies a challenge for educational institutions in Latin America. The work is developed from an interdisciplinary perspective, with a marked humanistic reflection; therefore, it is not intended to establish a definitive position, but rather to promote critical debate on the social relevance of ICTs in the current context.
Downloads
References
ARISTA HERNÁNDEZ, J.J. “Tecnologías de la información y la comunicación (TIC) aplicadas a la docencia”. Logos. Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 2. Vol. 1, N° 1, 2014.
CABRERO, M. La educación en la nueva era del conocimiento. Editorial Prentice Hall, México. D.F., 2012.
CASTRO, S.; GUZMÁN, B.; CASADO, D. “Las Tic en los procesos de enseñanza y aprendizaje”. Laurus Vol. 13, N° 23, 2007.
CONGRESO NACIONAL. Ley de Universidades. Gaceta Oficial N° 1.429 – Extraordinario del 08 09-1970. Disponible en: http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/comision_electoral/Normativa_legal/index.htm
FREIRE, P. Pedagogía del oprimido. Siglo Veintiuno editores, Colombia, 1970.
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (UNESCO). “Hacia las sociedades del conocimiento”, 2005. Disponible en: http://www.lacult.unesco.org/docc/2005_hacia_las_soc_conocimiento.pdf Recuperado el 4-06-2021.
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (UNESCO). “Declaración mundial sobre la educación superior del siglo XXI: visión y acción (1998)”. Disponible en: Educación Superior y Sociedad, Vol. 9, N° 2, pp. 97-113, 2019.
ROMERO, O. El reto de la educación y la tecnología. Editorial Prentice Hall, México, D.F., 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.