Reflections on Information and Communication Technologies (ICT) in the University Environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.5205203

Keywords:

Information and Communication Technologies, Pedagogical Tools, Educational Processes

Abstract

This paper, developed under the hermeneutic-documentary method, aims to analyze the conditions in which the use of Information and Communication Technologies (ICT) is developed in current academic contexts. The purpose of this is to apply the pertinent corrections, with a view to improving the use of ICT in the generation of academic knowledge, which implies a challenge for educational institutions in Latin America. The work is developed from an interdisciplinary perspective, with a marked humanistic reflection; therefore, it is not intended to establish a definitive position, but rather to promote critical debate on the social relevance of ICTs in the current context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARISTA HERNÁNDEZ, J.J. “Tecnologías de la información y la comunicación (TIC) aplicadas a la docencia”. Logos. Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 2. Vol. 1, N° 1, 2014.

CABRERO, M. La educación en la nueva era del conocimiento. Editorial Prentice Hall, México. D.F., 2012.

CASTRO, S.; GUZMÁN, B.; CASADO, D. “Las Tic en los procesos de enseñanza y aprendizaje”. Laurus Vol. 13, N° 23, 2007.

CONGRESO NACIONAL. Ley de Universidades. Gaceta Oficial N° 1.429 – Extraordinario del 08 09-1970. Disponible en: http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/comision_electoral/Normativa_legal/index.htm

FREIRE, P. Pedagogía del oprimido. Siglo Veintiuno editores, Colombia, 1970.

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (UNESCO). “Hacia las sociedades del conocimiento”, 2005. Disponible en: http://www.lacult.unesco.org/docc/2005_hacia_las_soc_conocimiento.pdf Recuperado el 4-06-2021.

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (UNESCO). “Declaración mundial sobre la educación superior del siglo XXI: visión y acción (1998)”. Disponible en: Educación Superior y Sociedad, Vol. 9, N° 2, pp. 97-113, 2019.

ROMERO, O. El reto de la educación y la tecnología. Editorial Prentice Hall, México, D.F., 2014.

Downloads

Published

2021-08-25

How to Cite

Reflections on Information and Communication Technologies (ICT) in the University Environment. (2021). Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, 14, 204-211. https://doi.org/10.5281/zenodo.5205203

Similar Articles

1-10 of 205

You may also start an advanced similarity search for this article.