Digital skills and professional development in teachers of the Public Institutions of Peru.
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7527630Keywords:
Pedagogical innovation, Teaching skills, Digital toolsAbstract
The incorporation of information and communication technologies in education pose various challenges and opportunities for the educational community. This article presents the results of a study on the relationship between digital skills and professional development in teachers of Public Institutions in the department of Puno. For this, a quantitative, non experimental, transactional and basic type study was carried out; in which two questionnaires were used as instruments for the estimation of the variables, these instruments were validated by expert judgment, the research population consisted of 85 teachers, the questionnaire for the digital skills variable considered 34 items with three dimensions: instrumental, cognitive and methodological didactic skills, as well as the questionnaire for professional development with 33 items and considered the dimensions: organization of time, planning and virtual resources. The data obtained was subjected to a statistical analysis, concluding that digital skills and professional development have a significant relationship.
Downloads
References
Adams Becker, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall Giesinger, C., and Ananthanarayanan, V. (2017). The NMC Horizon Report: 2017 Higher Education Edition. Austin: The New Media Consortium
Aguirre Mejía, Elena Tzetzángary, y Canibe Cruz, Francisco. (2020). Análisis de compe- tencias clave, como factores para transferencia del conocimiento. Investigación administrativa, 49(126), 12605. Epub 11 de septiembre de 2020.https://doi.org/10.35426/ iav49n126.05
Alvarado, J., Cassano, S., Terán Plasencia, H., y Navarro Monroy, H. (2022). Evaluación del desempeño docente para la educación superior en tiempos de Covid-19. TecnoHumanismo, 2(1), 70–96. https://doi.org/10.53673/th.v2i1.93
Amhag, L., Hellström, L. y Stigmar,M. (2019): Teacher Educators' Use of Digital Tools and Needs for Digital Competence in Higher Education, Journal of Digital Learning in Teacher Education, DOI: 10.1080/21532974.2019.1646169
Aravena, O. (2021). Acompañamiento pedagógico como estrategia de mejora de las prácticas en aula y el desarrollo profesional docente [Tesis de doctorado, Universidad de extremadura] Chile: Denesa. https://dehesa.unex.es:8443/handle/10662/11888
Berger, P y Wolling, J (2019). They Need More Than Technology-Equipped Schools: Teachers’ Practice of Fostering Students’ Digital Protective Skills. Media and Communication, (2), 137. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsrep&AN=edsrep.a.co g.meanco.v7y2019i2p137.147&lang=es&site=eds-live
Cabero, J., y Ruiz, J. (2018). “Las Tecnologías de la información y la comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital”. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 9, 16-30
Castañeda, L., Talborn, S., Dolores, A., y Minna, I. (Julio de 2021). Aprendizaje conectado como práctica sistémica para procesos de desarrollo profesional docente: un estudio de caso basado en la combinación de estrategiasdidácticas complejas. Revista Realia, 26(1), 55 -71. https://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=2b3771 c4-98d0-4274-b9d7-1ec4038b60f3%40sessionmgr4007
Cueva, O., y Mosquera, X. (2021). Competencias digitales necesarias para un correcto desempeño docente en tiempos de pandemia en Ecuador. Ciencias de La Educación, 7, 670–689.
Esteve, F. M., Gisbert, M. y Lázaro, J. L. (2016). La competencia digital de los futuros docentes: ¿Cómo se ven los actuales estudiantes de educación? Perspectiva Educacional, 55(2). https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.55-Iss.2-Art.4124
Flores-Lueg, C., y Roig-Vila, R. (2016). Percepción de estudiantes de Pedagogía sobre el desarrollo de su competencia digital a lo largo de su proceso formativo. Estudios Pedagógicos, 42(3), 129-148. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000400007
Gallego, M., Torres, N. y Pessoa, T. (2021). Competencia de futuros docentes en el área de seguridad digital. Comunicar, 61. 57-67. https://doi.org/10.3916/C61-2019-05
Garzón, E., Sola, T., Ortega, J., Marín, J., y Gómez, G. (2020). Teacher Training in Lifelong Learning—The Importance of Digital Competence in the Encouragement of Teaching Innovation. Sustainability, 17(7), 2852. https://doi.org/10.3390/su12072852
Guizado, F., Menacho, I. y Salvatierra, A. (2019). Competencia digital y desarrollo profesional de los docentes de dos instituciones de educación básica regular del distrito de Los Olivos, Lima-Perú. Hamut´ay, 6(1), 54-70.
Hernandez, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y representaciones, 5(1). 325-347. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta
Hernandez-Sampieri, R., Fernandez-Collado, C., & Baptista-Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la investigación (6ta ed.). México, D.F.: Ed. Mc Graw Hill. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1574
Herrera, R. E., Vargas, A. M., Martínez, M. M., y Rodríguez, Á. B. (2021). Influencia del COVID-19 en el desempeño laboral de los docentes de Educación Básica. Cienciamatria, 7(13), 415–431. https://doi.org/10.35381/cm.v7i13.530
Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., & Freeman, A. (2015). NMC Horizon Report: Edicación Educación Superior 2015. Austin: The New Media Consortium
Michos, K., & Hernández-Leo, D. (2020). CIDA: A collective inquiry framework to study and support teachers as designers in technological environments. Computers & Education, 143. 103679. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103679
Monasterio, D., y Briceño, M. (2020). Educación mediada por las tecnologías: un desafío ante la coyuntura del covid-19. Observador del Conocimiento, 5(1), 136-148.
Napal, M., Peñalva-Vélez, A. y Mendióroz, A. (2018). Development of digital competence in secondary education teachers’ training. Education Sciences, 8, 104. https://doi.org/10.3390/educsci8030104
Pedro, K.M., y Chacon, M.C.M. (2017). Pesquisas na internet: Uma análise das competências digitais de estudantes precoces e/ou com comportamento dotado. Educar em Revista, 33(66), 227-240. https://doi.org/10.1590/0104-4060.50335
Pérez-Escoda, A., Castro-Zubizarreta, A. y Fandos-Igado, M. (2016). Digital skills in the Z Generation: Key questions for a curricular introduction in primary school. Comunicar, 49(24), 71-79. https://doi.org/10.3916/c49-2016-07
Picón, G., González, G. y Paredes, J. (2020). Performance and educational training in digital competences in non-presential classes during the covid-19 pandemic. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.778
Revelo, J.; E., Vinicio Lozano, E. y Bastidas Romo, P. (2019). La competencia digital docente y su impacto en el proceso de enseñanza–aprendizaje de la matemática. Espirales Revista Multidisciplinaria de Investigación, 3(28), 156–175. https://doi.org/10.31876/er.v3i28.630
Rodríguez, J., Ortiz, A. M., Cordón, E. & Agreda, M. (2021). The Influence of Digital Tools and Social Networks on the Digital Competence of University Students during COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6). 2835. https://doi.org/10.3390/ijerph18062835
Vilela, P., Sánchez, J. E., y Chau, C. (2021). Desafíos de la educación superior en el Perú durante la pandemia por la COVID-19. Desde El Sur, 13(2), e0016. https://doi.org/10.21142/des-1302-2021-0016
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.