From Linguistic Coloniality to Struggles for the Recognition of Minority Languages.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.5980149

Keywords:

linguistic coloniality, linguistic minorities, legislation

Abstract

This paper aims the negative impact that coloniality has had on minority languages ??in the Latin American region. To achieve this end, the article points out the racial dimension of knowledge, accompanied by a totalizing logic, a product of Western hegemonic rationality, which tends to make otherness invisible and inferior. In the same way, the various legislative and legal alternatives that have been applied through international and regional organizations to alleviate this difficult situation are presented. Finally, the importance of integrating indigenous populations into global communicative processes is presented, in order to be integrated into the global dialogue, without losing sight of the presence of the cultural and linguistic identity that defines them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARIAS CASTRO, Bianca Anette. “Colonialidad y rexistencia”. Utopía y Praxis Latinoamericana. Año 25, N° 90, 2020.

COMISIÓN INTERAMÉRICANA DE DERECHOS HUMANOS (CIDH). “Declaración Americana de los Derechos y Deberes del Hombre”. Aprobada en la Novena Conferencia Internacional Americana Bogotá, Colombia, 1948. Disponible en: https://www.oas.org/dil/esp/declaraci%C3%B3n_americana_de_los_derechos_y_deberes_del_hombre_1948.pdf

GROSFOGUEL, Ramón. “Decolonizing Post?Colonial Studies and Paradigms of Political?Economy: Transmodernity, Decolonial Thinking and Global Coloniality”. Transmodernity: Journal of Peripheral Cultural Production of the Luso­Hispanic World. Vol. 1, No. 1, 2011

MARTINHO, Fernando. “Nivel de analfabetismo es más alto entre jóvenes indígenas en América Latina”. Observatorio Regional de Educación Inclusiva. Disponible en: https://orei.redclade.org/post_datos/nivel-de-analfabetismo-de-jovenes-indigenas-en-america-latina/

OFICINA DEL ALTO COMISIONADO DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LOS DERECHOS HUMANOS (ACNUDH). “Declaración sobre los derechos de las personas pertenecientes a minorías nacionales o étnicas, religiosas y lingüísticas”. Disponible en: https://www.ohchr.org/sp/professionalinterest/pages/minorities.aspx

OFICINA DEL ALTO COMISIONADO DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LOS DERECHOS HUMANOS (ACNUDH). “Derechos de las minorías. Normas internacionales y orientaciones para su aplicación”. Disponible en: https://www.ohchr.org/documents/publications/minorityrights_sp.pdf

OFICINA DEL ALTO COMISIONADO DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LOS DERECHOS HUMANOS (ACNUDH). “Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales”. Disponible en: https://www.ohchr.org/sp/professionalinterest/pages/cescr.aspx

OFICINA DEL ALTO COMISIONADO DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LOS DERECHOS HUMANOS (ACNUDH). “Pacto Internacional de Derechos Civiles y Políticos”. Disponible en: https://www.ohchr.org/sp/professionalinterest/pages/ccpr.aspx

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (UNESCO). “Estrategia de la UNESCO para la alfabetización de jóvenes y adultos (2020-2025)”. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371411_spa

ORGANIZACIÓN DE LOS ESTADOS AMERICANOS (OEA). “Convención Americana sobre Derechos Humanos Suscrita en la Conferencia Especializada Interamericana sobre Derechos Humanos (B-32)”. Disponible en: https://www.oas.org/dil/esp/tratados_B-32_Convencion_Americana_sobre_Derechos_Humanos.pdf

ORGANIZACIÓN PARA LA SEGURIDAD Y LA COOPERACIÓN EN EUROPA (OSCE). “Séptima Reunión para la Seguridad y la Cooperación en Europa”, Diciembre de 1998. Disponible en: https://www.osce.org/files/f/documents/5/6/40443.pdf

PIEDRA, L. “Deixis personal y representaciones mentales: Propuesta de la existencia de los marcadores deícticos cognitivos y su relación con la deixis personal”. Tesis de Maestría. Universidad de Costa Rica, 2010.

PONS PARERA, Eva. “Giovanni Poggeschi, «I diritti linguistici. Unanalisi comparata»”. Revista de Llengua i Dret. Journal of Language and Law. N° 54, 2010.

SARZURI LIMA, Marcelo. “De la palabra al texto: colonialidad lingüística y luchas interculturales”. Revista Integra Educativa, Vol. 5, N° 1, 2012.

VALLES GONZÁLEZ, Beatriz. “El Lenguaje como elemento clave para la integración de los niños con discapacidad en Educación Inicial”. Revista de Investigación, N° 70, Vol. 34, 2010.

VERONELLI, Gabriela. “Sobre la colonialidad del lenguaje”. Universitas Humanística. N°.81, 2015.

WALSH, Catherine. “Interculturalidad, conocimientos y decolonialidad”. Signos y Pensamientos, N° 26, Vol. XXIV, 2005.

WALSH, Catherine. & MONARCA, Héctor. “Agrietando el orden social y construyendo desde una praxis decolonial”. Revista Educación, Política y Sociedad, 5 (2), 2020.

Downloads

Published

2022-02-08

How to Cite

From Linguistic Coloniality to Struggles for the Recognition of Minority Languages. (2022). Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, 15, 450-463. https://doi.org/10.5281/zenodo.5980149

Similar Articles

1-10 of 13

You may also start an advanced similarity search for this article.