The art of university education and the need to recover it.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10032123

Keywords:

Monasticism; philosophy; university education; art.

Abstract

The university education has an artistic condition: the search for the truth of things. The germs of this human activity are found in Western monasticism and in the early universities of the Middle Ages. However, modernity and postmodernity have affected that art. It could be said that the university is becoming a highly qualified professional school, a prelude to the world of work, a place of acquisition of profitable, effective, and efficient knowledge. The objective of this work is twofold:  to investigate the artistic sources of university education; and present situations that should be corrected to safeguard these sources. To achieve this, the bibliographic review has been used. First goes through the monastery and the legacy it has left in university education. After, we present the ways of thinking that threaten university art are addressed; and finally, we dedicate to the conclusions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALFONSO EL SABIO (2021). Las Siete Partidas. Barcelona. Linkgua.

ARANA, Juan (2004). El caos del conocimiento. Del árbol de las ciencias a la maraña del saber. Pamplona. EUNSA.

ARISTÓTELES (2014). Metafísica. Madrid. Gredos.

AYLLÓN, José Ramón (2013). Los pilares de Europa. Historia y filosofía de occidente. Pamplona. EUNSA.

BARRIO, José María (2011). La gran dictadura: anatomía del relativismo. Madrid. Rialp.

BARRIO, José María (2022). La verdad sigue siendo muy importante, también en la Universidad. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, Vol. 34 Nº 2, pp. 63–85.

BAUMAN, Zygmunt (2013). Vida líquida. Barcelona. Planeta.

BELLAMY, François-Xavier (2020). Permanecer. Madrid. Encuentro.

BENTHAM, Jeremy (1996). An Introduction to the Principles of Morals and Legislation. Oxford. Oxford University Press.

BONVECCHIO, Claudio (Ed.) (1991). El mito de la universidad. Buenos Aires. Siglo XXI Editores.

CAMPOS CALVO-SOTELO, Pablo (2000). La arquitectura de la Universidad. Revista Interuniversitaria Historia de la Educación, Vol. 19, pp. 207-224.

CAMPOS CALVO-SOTELO, Pablo (2002). El viaje de la Utopía. Madrid. Editorial Complutense.

CANTOS APARICIO, Marcos (2015). Razón Abierta. La idea de universidad en J. Ratzinger/Benedicto XVI. Madrid. Universidad Francisco de Vitoria-Biblioteca de Autores Cristianos.

DERRICK, Christopher (1982). Huid del escepticismo. Madrid. Ediciones Encuentro.

DEWEY, John (1995). Democracia y Educación. Madrid. Morata.

ESTEBAN BARA, Francisco. (2022). Extravíos de la formación universitaria contemporánea. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, Vol, 34, Nº, 2, pp. 23-41.

FLEXNER, Abraham (2017). The Usefulness of Useless Knowledge. Princeton. Princeton University Press.

FRANKL, Viktor (2015). El hombre en busca de sentido. Barcelona. Herder.

FULFORD, Amanda & BARNETT, Ronald (Eds) (2020). Philosophers on the University. Reconsidering Higher Education. New York. Springer.

HORKHEIMER, Max y ADORNO, Theodor (2016). Dialéctica de la Ilustración. Madrid. Trotta.

JAEGER, Werner (1957). Paideia. México. Fondo de Cultura Económica.

JAMES, William (2016). Pragmatismo. Madrid. Alianza Editorial.

LECLERCQ, Jean (2008). El monaquisme occidental avui. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat,

LIPOVETSKY, Gilles (2022). La sociedad de la decepción. Barcelona. Anagrama.

LLANO, Alejandro (2017). La vida lograda. Barcelona. Ariel.

MOLESWORTH, Mike, SCULLION, Richard & NIXON, Elisabeth (2011). The Marketisation of Higher Education and the Student as a consumer. Abigndon. Routledge.

NEWMAN, John Henry (1986). The idea of a university. Notre Dame. University of Notre Dame Press.

ORDINE, Nuccio (2013). La utilidad de lo inútil. Barcelona. Acantilado.

PHILLIPS, Tom (2022). Verdad. Una breve historia de la charlatanería. Barcelona. Paidós.

PIERCE, Charles (2008). El pragmatismo. Madrid. Encuentro.

PLATÓN (2003). Teeteto. Madrid: Biblioteca Nueva.

RAWLE, Tim (1985). Cambridge Architecture. London. Andre Deutsch.

Downloads

Published

2024-01-04

How to Cite

The art of university education and the need to recover it. (2024). Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, 20 (enero-abril), 57-68. https://doi.org/10.5281/zenodo.10032123

Similar Articles

1-10 of 254

You may also start an advanced similarity search for this article.