Word formation learning on secondary school through humour.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10052366

Keywords:

Word formation, Humour, Teaching tool, Language & Literature

Abstract

From a pragmatic point of view, humour is an inferential process (Ruiz-Gurillo, 2012,2019) where appears a contextual or linguistic incongruity which leads to an statement reinterpretation and laugh generation (Aliaga-Aguza, 2020). This phenomenon lays on humorous mechanisms as marks, linguistic or no linguistic, linguistic indicators (Ruiz Gurillo y Padilla, 2009) and self strategies (Aliaga-Aguza, 2020) which lead to a humorous interpretation of statement by the listener. These humorous mechanisms are linguistic elements included on Language & Literature subject syllabus, as word formation, semantic relations or rhetoric figures among others. This humour trait makes it useful as a teaching tool, as it can be teached and learned. Based on this, we try to introduce in this article which word formation procedures could be included on secondary using humour as a teaching tool.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALIAGA – AGUZA, Laura M. (2022). La cultura visual y la publicidad como herramientas para enseñar las figuras retóricas en el aula de español para extranjeros, Revista Kepes, 19 (25), pp. 656 – 597.

ALIAGA – AGUZA, Laura M. (2020). Hacia una didáctica de la lengua y la literatura comunicativa, Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 92, pp. 628 – 650.

ALIAGA – AGUZA, Laura M. (2020). Análisis lingüístico del humor en el medio audiovisual: las estrategias humorísticas de la comedia de situación, [tesis doctoral], Universidad de Alicante.

ALIAGA – AGUZA, Laura M. y MORÁN CALATAYUD, Teresa Lourdes (2022). La comedia de situación como estrategia lingüístico – discursiva para integrar al alumnado inmigrante en el aula de lengua castellana y literatura, Estudios de lingüística hispánica. Teorías, Datos, Contextos y Aplicaciones, (pp. 1276 – 1295). Dykinson.

ALIAGA – AGUZA, Laura M. y MORÁN CALATAYUD, Teresa Lourdes (2023). Recursos pedagógicos basados en el humor para el ámbito universitario. En D. Cobos, E. López, A. Martín, L. Molina y A. Jaén (coord.) Educar para transformar: Innovación pedagógica, calidad y TIC en contextos formativos, (pp. 2422 – 2430), Dykinson.

ALIAGA – AGUZA, Laura M. y FERNÁNDEZ MERINO, Mireya (2021). La renovación pedagógica en la era digital: Los retos de un nuevo paradigma. En Vico-Bosch, A., Vega, L. y Buzón – García, O. (coord.) Entornos virtuales para la educación en tiempos de pandemia: perspectivas metodológicas, (pp. 296 – 311), Dikynson.

ALIAGA – AGUZA, Laura M. y LÓPEZ PENA, Zósimo (2021). La publicidad humorística como herramienta didáctica multimodal en la era digital. En Vico-Bosch, A., Vega, L. y Buzón – García, O. (coord.) Entornos virtuales para la educación en tiempos de pandemia: perspectivas metodológicas, (pp. 279 – 295), Dikynson.

BIZQUERRA-ALZINA, Rafael (coord.) (2014). Metodología de la investigación educativa, Madrid: La Muralla.

DROIN, Rene (1993). La calidad con la sonrisa. Barcelona: Deusto.

FERNÁNDEZ PONCELA, Anna M. (2019). El proceso emocional: el humor y la risa en la educación, Prospectiva. Revista de Trabajo Social e Intervención social, (28), pp. 285 – 315.

FERNÁNDEZ PONCELA, Anna M. (2017). El recurso didáctico del humor, Revista Educación, 41 (1), pp. 1 – 16.

FERNÁNDEZ PONCELA, Anna M. (2016). Humor en el aula, México: Trillas.

FERNÁNDEZ PONCELA, Anna M. (2012). Riéndose aprende la gente. Humor, salud y enseñanza aprendizaje, Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), 3 (8), pp. 51 – 70.

FERNÁNDEZ SOLÍS, Jesús Damián (2009). El valor pedagógico del humor, Revista trimestral de la Asociación Proyecto Hombre, 44, pp. 27 – 38.

FERNÁNDEZ SOLÍS, Jesús Damián (2003). El sentido del humor como recurso pedagógico: Hacia una didáctica de las didácticas, Pulso, 26, pp. 143 – 157.

FERNÁNDEZ SOLÍS, Jesús Damián y GARCÍA CERRADA, Juan (2010). El valor pedagógico del humor en la educación social. Bilbao: Desclée De Broewer.

FREDICKSON, Bárbara L. (2004). El poder de los buenos sentimientos, Mente y cerebro, (8), pp. 74 – 78.

GONZÁLEZ YNFANTE, Fredy A. (2011). ¿El sentido del humor tiene sentido en el aula?, Revista Electrónica Educare, vol. XV, núm. 2, pp. 237 -251

HORNO – CHÉLIZ, Mª del Carmen (2022). Enseñar morfología en Educación Secundaria de un modo inductivo. El humor como herramienta de análisis morfológico, Tejuelo, 35.1, pp. 137 – 174.

LANG, Mervin F. (1997). Formación de palabras en español: morfología derivativa productiva en el léxico moderno. Madrid: Cátedra.

LIJÓ-SÁNCHEZ, Rubén, CAMPILLO-BROCAL, Santiago, QUEVEDO, Eduardo y GARCÍA-CREMADES, Santiago (2020). El humor y el audiovisual como herramientas didácticas en disciplinas STEAM, en D. de la Cruz (coord..), Tendencias metodológicas en Innovación Educativa, (pp. 57 – 80), Las Palmas de Gran Canaria: Servicio de Publicaciones y Difusión Científica de la Universidad de las Palmas de Gran Canaria (ULPGC).

MORALES, Pedro (1998). La relación profesor – alumno en el aula. Madrid: PPC.

MURA, Ángela y TIMOFEEVA, Larisa (2015). La lingüística a través del humor: propuestas didácticas, XIII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria [Recurso electrónico]: Nuevas estrategias organizativas y metodológicas en la formación universitaria para responder a la necesidad de adaptación y cambio, Mª Teresa Tortosa Ybáñez, José Daniel Alvarez Teruel, Neus Pellín Buades (pp. 815-825), Alicante: Universidad de Alicante, 2015. ISBN 978-84-606-8636-1.

NOGUEROLES JOVÉ, Marta (2022). Humberto Maturana. Ciencia, educación y democracia desde la biología del amor, Bajo Palabra. Revista de Filosofía, 30, pp. 139 – 154.

PALACIOS, Jesús, MARCHESI, Álvaro y COLL, César (2014). Desarrollo psicológico y educación. 1. Psicología evolutiva. Madrid: Alianza Editorial.

PALLARÈS PIQUER, Marc (2019). Estructuras de acogida, progreso y sistema educativo. Una aproximación a partir de la serie The Wire, Arte, individuo y sociedad, 31, nº 2, pp. 375 – 392.

PALLARÈS, Marc, VILLALOBOS, José Vicente, HERNÁNDEZ ALBARRACÍN, Juan Diego y CABERO FAYOS, Ismael (2020). Pedagogía con carácter: aproximación a la disciplina pedagógica como campo de reflexión del sujeto de la educación a partir de Ricoeur, Bajo Palabra, Revista de filosofía, 24, pp. 525 – 546.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA: Diccionario de la Lengua Española, 23.ª ed., [versión 23.6 en línea] <https://dle.rae.es> [28 de julio de 2023].

RODRÍGUEZ BERMÚDEZ, Camilo Israel y LEÓN URQUIJO, Ana Patricia (2011). El humor como estrategia pedagógica para el aprendizaje significativo de tipología de textos: Descriptiva argumentativa, en estudiantes de 11º grado de la educación media, Sinapsis, 3 (3), pp. 137 -161.

RODRÍGUEZ-SOSA, Jorge (2003). Paradigmas, enfoques y métodos en la investigación educativa, Investigación educativa, 7(12), pp. 23 – 40.

RUIZ-GURILLO, Leonor (2012). La lingüística del humor en español. Madrid: Arco Libros.

RUIZ-GURILLO, Leonor (2019). Humor de género: del texto a la identidad en español, Madrid: Iberoamericana Editorial Vervuert.

RUIZ – GURILLO, Leonor y PADILLA GARCÍA, Xosé Antonio (Eds.) (2009). Dime cómo ironizas y te diré quién eres. Una aproximación pragmática a la ironía, Frankfurt: Peter Lang.

SAID-HUNG, Elías, GONZALEZ-PRIETO, Evaristo & PALLARÈS PIQUER, Marc (2021):

Preventing cyberbullying through ict-centric education: a case study, Technology, Pedagogy and Education, DOI: 10.1080/1475939X.2021.1908415

SANTAMARÍA PÉREZ, M. Isabel (2017). La expresión del humor infantil a través de la formación de palabras en narraciones escritas, Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, CLAC, 70, pp. 21 – 42.

TAMBLYN, Doni (2006). Reír y aprender. 95 técnicas para emplear el humor en la formación. Bilbao: Desclée de Brouwer.

VARGAS ÁLVAREZ, Sebastián y RUIZ GALLEGO, Andrés Felipe (2020). El meme como herramienta pedagógica para la enseñanza / aprendizaje de la historia, Reflexiones pedagógicas, UROSARIO, 24, pp. 1 – 8.

VORHAUS, John (2005). Cómo orquestar una comedia. Los recursos más serios para crear los gags, monólogos y textos cómicos más desternillantes, Barcelona: Alba Editorial.

WEEMS, Scott (2015). Ja. La ciencia de cuándo reímos y por qué. Barcelona: Taurus.

Downloads

Published

2024-01-04

How to Cite

Word formation learning on secondary school through humour. (2024). Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, 20 (enero-abril), 179-192. https://doi.org/10.5281/zenodo.10052366

Similar Articles

1-10 of 110

You may also start an advanced similarity search for this article.