Metacognitive strategies for reading comprehension in middle school students from an educational institution in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11118255

Keywords:

Learning, Reading comprehension, education, metacognitive strategies.

Abstract

Metacognitive strategies are crucial for improving reading comprehension, a fundamental skill in the learning process. This doctoral thesis delves into the impact of metacognitive techniques on the reading comprehension of high school students in an educational institution in Ecuador. The research was conducted with a group comprising students, teachers, and administrators, adopting a qualitative approach with a hermeneutic phenomenological design. Data collection involved a variety of instruments, including reading comprehension tests, self-regulation questionnaires, interviews, classroom observations, and notebooks. Promoting metacognitive strategies can offer a pathway to enhanced reading comprehension in adolescents. Reassessing the educational paradigm with such strategies can contribute to a robust method for inducing self-regulation in students. This revelation can help improve students' critical thinking skills and foster better overall educational quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Montealegre, R. & Forero, L. (2016) «Desarrollo de la lectoescritura: adquisición y dominio,» Acta Colombiana de Psicología, vol. IX, nº 1. https://www.redalyc.org/pdf/798/79890103.pdf

Castro Aniyar, D. (2014). Más acá de la razón. Utopía Y Praxis Latinoamericana, 4(7). https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/18284

Campoverde, L. J. y Lopez J. L. (2022a) «Comprensión lectora mediante el uso de organizadores gráficos,» Espirales revista multidisciplinaria de investigacion cientifica, vol. 6, nº 2, pp. 14-46.

Romero Saldarriaga, M., Quintero Iturralde, Cabrera Maldonado, N., Pontón Bermeo, M., Bravo Aguirre, B. & Romero Saldarriaga, J. (2023) « Los rezagos de la lectura post-pandemia en estudiantes ecuatorianos del nivel elemental en el año 2022-2023» Tesla. Revista Científica., Vol. 3 Núm. 1 . https://tesla.puertomaderoeditorial.com.ar/index.php/tesla/article/view/212

Márquez , H. & Valenzuela, G. (2018). «Leer más allá de las líneas. Análisis de los procesos de lectura digital desde la perspectiva de la literacidad» Sinéctica, vol. 50, nº 1. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2018000100012

UNICEF (2017) « Más de la Mitad de los Niños y Adolescentes en el Mundo No Está Aprendiendo» Cumbre de Transformación de la Educación en Nueva York durante la Asamblea General de la ONU. Ficha informativa No. 46. Septiembre 2017. UIS/FS/2017/ED/46. https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/fs46-more-than-half-children-not-learning-2017-sp.pdf

Londoño Morales, A., Ocampo Ramírez T., Ramírez Gómez, J. (2018) «La implementación de organizadores gráficos para enseñar habilidades de comprensión lectora a estudiantes de segundo grado de la escuela sur oriental Boston Branch School,» Licenciatura en Bilingüismo con énfasis en Inglés. Repositorio academico de la Universidad Tecnológica de Pereira. https://core.ac.uk/outputs/288157857

Miranda, X. & Cadena, D. (2023). «Estrategias metacognitivas de aprendizaje en la comprensión lectora de los estudiantes de tercer y cuartos años de Educación General Básica de la Unidad Educativa Juan Pablo II del cantón Ambato,» Universidad Técnica de Ambato. Carrera de Psicopedagogía. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/37408

Romero Campoverde, K. y Zhamungui Jumbo, G. (2022). «Análisis de Estrategias Metacognitivas para la Comprensión Lectora» Revista Científica Ciencia y Sociedad, vol. II, nº 1. https://cienciaysociedaduatf.com/index.php/ciesocieuatf/article/view/19

Pernía Hernández, H. F., & Méndez Chacón, G. D. C. (2018). «Estrategias de comprención lectora: experiencia en educación primaria». Educere, 22(71),107-115.[fecha de Consulta 7 de Febrero de 2024]. ISSN: 1316-4910: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35656002009

Gamboa, C. (2020) «Estrategias metacognitivas para mejorar las habilidades de lectura de los estudiantes» Península, vol. XV, nº 2. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1870-57662020000200099&script=sci_abstract

Mamani, W., Vilca, H., Mamani, H., Carpio, D., Vilca F. & Laime Huamaní, J. (2021) «Estrategias cognitivas y nivel de comprensión de textos académicos en estudiantes ingresantes en la universidad – Perú,» Revista innova Educación, vol. III, nº 4. https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/380

Álvarez Bermúdez, J., Barreto Trujillo (2020) «Estrategias de autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de bachillerato» Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, vol. VII, nº 2, pp. 184-193. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7665772

Fuster Guillén, D.E. (2019) «Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico,» Propósitos y Representaciones vol. 7, nº 1. http://www.scielo.org.pe/pdf/pyr/v7n1/a10v7n1.pdf

Expósito Concepción, M., Villarreal Cantillo, E., Palmet Jiménez, M., Borja González, J., Segura Barrios, I., & Sánchez Arzuza, F. (2019). «La fenomenología, un método para el estudio del cuidado humanizado». Revista Cubana de Enfermería, 35(1). https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/2333/433

Downloads

Published

2024-06-06

How to Cite

Metacognitive strategies for reading comprehension in middle school students from an educational institution in Ecuador. (2024). Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, 21 (mayo-agosto), 242-255. https://doi.org/10.5281/zenodo.11118255

Similar Articles

1-10 of 194

You may also start an advanced similarity search for this article.