E-government as a governance proposal in the Processes of dynamization of citizen participation: Conception of a management model

Authors

  • Andres Felipe Roncancio Bedoya Universidad Cooperativa de Colombia, Colombia.
  • Kelly Joselin Espitia Ortega Universidad Politecnico Gran Colombiano, Colombia.
  • José Javier Nuvaez Castillo Universidad Americana, Colombia.
  • Valerie Michelle Vallejo Vilaró Universidad Cooperativa de Colombia, Colombia.

DOI:

https://doi.org/10.5281/

Keywords:

E-Government, Governance, Citizen Participation, Open Government, Management model

Abstract

This paper shows the performance to the proposed e-government as a dynamic articulation of applicable governance over state institutions of local character, in which interference is not only structural processes telematics implementation of administrative procedures but through the same combine a prospective social optimization that finished on the citizen participation seizure as a systematic approach to improving the state in a specific conceptualization perspective applied. Similarly structuring a new emerging area of governance as a result of this process of governance can decant plausible positions Implementations highlights of governance as legal and political rationality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alujas, Á. (2004) "El proceso de reforma del Estado y modernización de la gestión pública en Chile: lecciones, experiencias y aprendizajes (1990-2003)."Santiago: INAP

Castells, M. (2001). Internet y la sociedad red. Lección inaugural del programa de doctorado sobre la sociedad de la información y el conocimiento.

Chapman, R and Hunt, M (1987) Open Government. A study of the prospects of open government within the limitations of the British political system, London: Routledge.

______________ (2006) Open Government in a Theoretical and Practical Context. Aldershot: Ashgate

Choi, M., Glassman, M., & Cristol, D. (2017). What it means to be a citizen in the internet age: Development of a reliable and valid digital citizenship scale. Computers & education, 107, 100-112.

Cormode, G., & Krishnamurthy, B. (2008). Key differences between Web 1.0 and Web 2.0. First Monday, 13(6).

Gil-García, J. R., Mariscal, J., & Ramírez, F. (2008). Gobierno electrónico en México. Documento de Trabajo de la División de Administración Pública del CIDE, 214.

Hintz, A., Dencik, L., & Wahl-Jorgensen, K. (2017). Digital Citizenship and Surveillance| Digital Citizenship and Surveillance Society—Introduction. International Journal of Communication, 11, 9.

Hincapíe, G. M., & Restrepo, R. S. (2012). La constitución encriptada: nuevas formas de emancipación del poder global. Revista de Derechos Humanos y Estudios Sociales, 4, 8.

Jimenez, M.(2012). La importancia del accountability social para la consolidación de la democracia en America Latina. Revista de relaciones internacionales, estrategia y seguridad.Vol 7, No 2,p.97-130

Jones, L. M., & Mitchell, K. J. (2016). Defining and measuring youth digital citizenship. New media & society, 18(9), 2063-2079

Mendez, G. & Sanin, R. (2012). La constitución encriptada nuevas formas de emancipación social. Redhes: revista de derechos humanos y sociales. 2012. N° 8, julio-diciembre

Garcia, M. (2014). Open government, open data, big data y transparencia: la información como nexo de unión. COMeIN: revista de los estudios de la informacion y de la comunicación. 2014. N° 39, dicimebre

Norris, D. y Reddick, C.(2013) E-democracy at the American grassroots: Not now .. not likely?. Information Polity: The International Journal Of Government & Democracy In The Information Age, vol,18 No.3,p. 201-216. doi:10.3233/IP-130312

Naser, A., & Concha, G. (2011). El gobierno electrónico en la gestión pública. Santiago, Chile: Instituto Latinoamericano y del Caribe de Planificación Económica y Social (ILPES).

Organización de Estados Americanos. ¿que es el gobierno electrónico?. Recuperado de: http://portal.oas.org/Portal/Sector/SAP/DepartamentoparalaGestiónPúblicaEfectiva/NPA/SobreProgramadeeGobierno/tabid/811/Default.aspx

Patton, C. and Sawicki, D. (1993) Basic Methods of Policy Analysis and Planning. Prentice-Hall, Upper Saddle River.

Prats, J.(2005). De la burocracia al management, del management a la gobernanza: transformaciones de las administraciones publicas de nuestro tiempo. Madrid: Instituto nacional de la administración pública.

Peters, C., & Witschge, T. (2015). From grand narratives of democracy to small expectations of participation: Audiences, citizenship, and interactive tools in digital journalism. Journalism Practice, 9(1), 19-34.

Peruzzotti, E. (2008). Marco conceptual de la Rendición de Cuentas. Reunión Técnica de la Comisión de Rendición de Cuentas de la Organización Centroamericana y del Caribe de Entidades de Fiscalización Superior (OLACEFS), Auditoria General de la Nación.

Peruzzotti, E. (sf). La política del accountability social en América Latina. Documento de trabajo. Recuperado el 20 de diciembre de 2014, de: http: ebpdn.org/download/ download.php?table=resources&id=509.

Ramírez-Alujas, Álvaro (2012) “Gobierno abierto es la respuesta: ¿Cuál era la pregunta?” Revista Más Poder Local (12):14-22. URL: http://bit.ly/SjJGCZ

Raymond, E. S. (2003). The art of Unix programming. Addison-Wesley Professional.

Rodríguez, G. S. (2011). Gobierno Electrónico: Hacia la modernización y transferencia de la gestión pública. Revista de Derecho, 21(21).

Roncancio, A (2013). Más Allá de la justiciabilidad de los derechos sociales: Neoliberalismo y Gobierno en Colombia. Institución Universitaria de Envigado: Nuevo Derecho.Vol. 9.No.13, p.29-87

__________ (2018). Servicios Públicos y Justiciabilidad como garantia de los derechos sociales en Colombia. Reflexiones sobre la constitución Mexicana a partir de controversias relevantes en materia de derechos humanos. Universidad autónoma de baja california, res publica , universidad autónoma de yucatan. Ensenada.

Ruiz, Ó. J. D. (2009). Lecciones de hermenéutica jurídica. Universidad del Rosario

Santos, B. D. S. (2003). Crítica de la razón indolente: contra el desperdicio de la experiencia (Vol. 1). Desclée de Brouwer.

Santos, B. D. S. (2005). Democratizing democracy: Beyond the liberal democratic canon (No. Sirsi) i9781844671472).

SANÍN RESTREPO, R. (2006). Stare decisis: variaciones sobre un tema inconcluso. SANIN RESTREPO, Ricardo. Justicia Constitucional, El Rol de la Corte Constitucional en el estado contemporáneo. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Santoyo, A. S., & Martínez, E. M. (2003). La brecha digital: mitos y realidades. UABC.

Srivastava, D. K. (2014). Big Challenges in Big Data Research. Data Mining and Knowledge Engineering, 6(7), 282-286.

Stalker, G. (2013). Fortalecer la Democracia desde Abajo: Gobiernos Abiertos y Locales. En D. Pando, & A. Fernández (Edits.), El Gobierno Electrónico a nivel local (págs. 46-70). Buenos Aires: Fundación CIPPEC.

TEDx Talks (11 de noviembre de 2016). Country as a service (Estonian experience) | Kalle Palling | TEDxAcademy. [archivo de video]. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=W5rAc5B3Ggg

Venkatesh, V., Croteau, A. M., & Rabah, J. (2014, January). Perceptions of effectiveness of instructional uses of technology in higher education in an era of Web 2.0. In System Sciences (HICSS), 2014 47th Hawaii International Conference on (pp. 110-119). IEEE.

Watermeyer, B., & Goggin, G. (2019). Digital Citizenship in the Global South:“Cool Stuff for Other People”?. In The Palgrave Handbook of Disability and Citizenship in the Global South (pp. 167-181). Palgrave Macmillan, Cham.

Downloads

Published

2025-06-22

Issue

Section

Artículos

How to Cite

E-government as a governance proposal in the Processes of dynamization of citizen participation: Conception of a management model. (2025). Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, 24 (mayo-agosto), 180-195. https://doi.org/10.5281/

Similar Articles

1-10 of 121

You may also start an advanced similarity search for this article.