Internationalization or Global University? A debate in light of the Global Constitution and the Earth’s Constitution

Authors

  • Alejandro Sabino Menacho Rivera Universidad Cesar Vallejo, Perú.
  • Fortunato Edmundo Carpio Valencia Universidad Nacional San Agustín de Arequipa, Perú.
  • Víctor Abdel Rojas Santillán Universidad Cesar Vallejo, Perú.
  • Rode Huillca Mosquera Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15350084

Keywords:

Internationalization, Higher Education, Global University, Earth’s Constitution.

Abstract

Internationalization in the Latin American university environment is presented as a standard response to the imperatives of the globalization of knowledge. However, this phenomenon raises the question of the relevance of Higher Education itself in an interconnected world: Should university knowledge serve the development of global problems of humanity and the universal individual, or should the educational policy of governments and university authorities be the standard of international integration? This article attempts to answer this question in light of the literature on the subject and the recent impact of Ferrajoli's notion of the Earth Constitution on the international legal debate. It concludes on the need to constitute global universities with local administrations to address a) the problems of geographical inequality to knowledge, b) the development of human and artificial intelligences with situational/universality criteria, c) the development of globalization in departments and faculties focused on learning, and d) the development of spaces of inter-institutional competence through the figure of laboratories, centers and institutes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar-Castillo, Y., & Riveros-Angarita, A. S. (2017). La internacionalización de la educación superior: Concepto y evolución del modelo en la Universidad de Costa Rica. Revista Educación, 4, 73-103. https://doi.org/10.15517/revedu.v41i1.17952

Bath Spa University, General Education Centre, The Hong Kong Polytechnic University (2013). Global Citizenship Curriculum in Higher Education: Evolving Policy and Practice and a Future Research Agenda. Proceedings of a Symposium Held on 9-10 December 2013 in Hong Kong. https://www.gcedclearinghouse.org/sites/default/files/resources/Global%20citizenship%20curriculum%20in%20higher%20education.pdf

Baty, P. (2024). Rankings de Impacto 2024: Estas son las universidades que más contribuyen al desarrollo sostenible global. Desarrollo sostenible. World Economic Forum, 17 de Junio 2024. https://es.weforum.org/agenda/2024/06/ranking-de-impacto-2024-estas-son-las-universidades-que-mas-contribuyen-al-desarrollo-sostenible-global/

Brito, G., & Finardi, R. (2022). La(s) ruta(s) no Tomadas y la Internacionalización en Brasil: Trayecto o Destino? Acta Scientiarum: Education, 44(1).

Castillo, M. & Gligo, N. (2018). Educación y cambio estructural inclusivo en América Latina., en Educación Superior en América Latina y el Caribe. Estudios retrospectivos y proyecciones. CEPAL UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372648

Castro Aniyar, D. y García, M. (2024). The Earth's Constitution: An international law response based on complexity and the situational gear in ecological systems. RyD. Universidad de Cuyo. En proceso de publicación.

Castro Aniyar, D. (2022). El Arte de la Predicción Social, en Cruz Marte, I y Espinoza, A. (comp.) El futuro del delito. Mawil. ULEAM. https://mawil.us/wp-content/uploads/2023/05/EL-FUTURO-DEL-DELITO.pdf

De Wit, H., Gacel, J. & Knobel, M. (2017). Estado del arte de la internacionalización de la educación superior en América Latina. Revista de Educación Superior en América Latina ESAL 2(julio-diciembre), 1-4. http://dx.doi.org/10.14482/esal.2.10151

Didou, S. (2019). La internacionalización de las universidades mexicanas hacia Asia del Este. ¿Una modalidad de cooperación Sur-Sur? Perfiles educativos, 41(163), 159–175.

Ferrajoli, L. (2021). EN VIVO / Conferencia Magistral “Constitución de la tierra para enfrentar los problemas globales”. 10 de marzo, 2021. Cámara de Diputados de México. https://acortar.link/btr1kW

Gastil, J., Braman, D., Kahan, D. & Slovic, P. (2005). The ‘Wildavsky Heuristic’ and the Cultural Orientation of Mass Political Opinion, en Public Law & Legal Theory Research Paper Series. Research Paper No. 107. Yale Law School. Yale.

Gómez, P. (2020). What will happen to the internationalization of higher education and student mobility after COVID-19?. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(2), e1348. https://dx.doi.org/10.19083/ridu.2020.1248

Labrada, O., & Valiente, P. (2021). Breve acercamiento a las políticas sobre la internacionalización de la educación superior. Revista Cubana de Educación Superior, 40(3), e2. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300002&lng=es&tlng=es.

Liberatore, G., Sleimen, S., Vuotto, A., Di Césare, V., & Pallotta, N. (2021). Estudio de la internacionalización de la Universidad Nacional de Mar del Plata desde la perspectiva de la producción científica: Análisis de la colaboración y liderazgo. Información, Cultura y Sociedad, (44), 13. https://link.gale.com/apps/doc/A665459453/AONE?u=univcv&sid=bookmark-AONE&xid=a3558297

Lizárraga, A. M. (2021). El enfoque pacifista de la internacionalización. Caso de estudio: la Universidad Autónoma de Sinaloa. Revista de la Educación Superior, 50(199), 77–96. https://doi.org/10.36857/resu.2021.199.1801

Llano, G., Carlozama, J., Tipán, D., & Tipán, G. (2021). Internationalization in university processes: structural analysis for Latin American universities. Mendive. Revista de Educación, 19(1), 6-15. Epub March 02, 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962021000100006&lng=en&tlng=en.

López, A (2019). El ciclo de regeneración material de la norma: Una reflexión a partir de la ilegalidad de los despidos masivos no compensados en el terremoto de Ecuador. Utopía Y Praxis Latinoamericana, 24, , p. 236. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/27439

Morin, E. (1990). Introducción al Pensamiento Complejo. pp. 15-16 https://acortar.link/GIYlWd

Niembro, A. (2020). Internacionalización e innovación en servicios intensivos en conocimiento en América Latina. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnologia y Sociedad, 15(44), 95–123.

Persson, (2020). La Internacionalización de la Educación Superior a través de las revistas científicas digitales en América Latina. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, (85), 140-153. https://dx.doi.org/10.18682/cdc.vi85.3758

Rhoads, R. and K. Szelenyi (2011). Global Citizenship and the University: Advancing Social Life and Relations in an Interdependent World. Stanford, CA: Stanford University Press.

Rhoads, R. (2013). The Case for Global Citizenship: Challenges and Opportunities, en Bath Spa University, General Education Centre, The Hong Kong Polytechnic University (2013). Global Citizenship Curriculum in Higher Education: Evolving Policy and Practice and a Future Research Agenda. Proceedings of a Symposium Held on 9-10 December 2013 in Hong Kong. https://www.gcedclearinghouse.org/sites/default/files/resources/Global%20citizenship%20curriculum%20in%20higher%20education.pdf

Romam-Dias, M., Biasoli, A. M. S., Carneiro, J., & Barbosa, A. d. S. (2022). La internacionalización de las Escuelas de Negocios a partir de las actividades de los académicos: Aclaraciones aportadas por la teoría del intercambio social. Revista De Administração De Empresas, 62(1), 1-16. https://doi.org/10.1590/S0034-759020220105

Scimago (2024). Scimago Institutions Rankings. https://www.scimagoir.com/rankings.php?sector=Higher%20educ.

Sessarego-Espeleta, I. & González-Campos, J. (2022). La internacionalización en las universidades chilenas: ¿es el aprendizaje del inglés la orientación dominante en los planes estratégicos institucionales?. Revista iberoamericana de Educación Superior, 13(38), 204-219.https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.38.1519

Souza, C. D., Filippo, D., & Casado, E. (2020). El papel de la internacionalización de la educación superior en la producción científica brasileña. Ensaio: Avaliação E Políticas Públicas Em Educação, 28(108), 784–810. https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701721

Toledo, D., Agüero, J., Díaz, P., & Gutiérrez, N. (2022). The internationalization of higher education and medical universities as a source of development. EDUMECENTRO, 14, e1740. Epub April 30, 2022. Retrieved February 19, 2024, from http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742022000100033&lng=en&tlng=en.

Torres, C. (2015) Universidades globales y ciudadanía global. Universidades, Unión de Universidades de América Latina y el Caribe, núm. 64, abril-junio, Distrito Federal, Organismo Internacional pp. 23-30. https://www.redalyc.org/pdf/373/37339256004.pdf

Torres, C. A. (2011). Public universities and the neoliberal common sense: seven iconoclastic theses, International Studies in Sociology of Education, 21, 3, pp. 177-197.

Universidad Global para la Sustentabilidad (2024). Universidad Global para Sustentabilidad. Web de Global University en Español. https://our-global-u.org/oguorg/es/pagina-principal/

Universidad de la Tierra Internacional (2024). Universidad de la Tierra Internacional. Una Universidad para la Sociedad Biosférica. Bienvenidos a una Universidad para la Sociedad Biosférica. https://universidaddelatierra.online/

Villapando, C. (2020). La Universidad Global: El Futuro de la Educación Superior. Smartraining, Septiembre 14. https://smartraining.io/2020/09/14/la-universidad-global-el-futuro-de-la-educacion-superior/#:~:text=Llamamos%20Universidad%20Global%20al%20concepto,estudio%20disponibles%20completamente%20en%20l%C3%ADnea.

Vázquez, J. M., García, S. A. J., & Canan, S. R. (2022). La política de internacionalización de la Educación Superior. Efectos, brechas y asimetrías persistentes. Ensaio: Avaliação E Políticas Públicas Em Educação, 30(117), 1047–1068. https://doi.org/10.1590/S0104-403620220003002939

Downloads

Published

2025-06-22

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Internationalization or Global University? A debate in light of the Global Constitution and the Earth’s Constitution. (2025). Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, 24 (mayo-agosto), 101-114. https://doi.org/10.5281/zenodo.15350084

Similar Articles

1-10 of 234

You may also start an advanced similarity search for this article.