Virtual environments and inclusive education: about the renewal of learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13684773

Keywords:

Virtual training, inclusive education, pedagogical renewal, exclusion, social vulnerabilities.

Abstract

As of the COVID-19 pandemic, the use of virtuality in education took on different dimensions, being the most used pedagogical model to guarantee the right to education and its permanence in various geographical locations. However, the issue of inclusion continues to be a scenario that deserves discussion, as digital tools and virtuality provide the necessary spaces to invigorate knowledge, to make autonomous learning, for the integration of technologies into classrooms, giving a leading role to the students, where they decide the pace of their academic training. However, there is also the other facet of this reality, where guaranteeing the access and participation of teachers and students to virtuality is an unresolved scenario, linked to a series of social asymmetries that create conditions of vulnerability, exclusion and new social asymmetries. As a result of the above, this paper explores the role of virtuality within education, being considered a paradoxical tool, but necessary for the development of the academy in the 21st century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliaga, F.M.A.; Rincón; A. M.; & Villanueva, J. F. (2021). Generación Centennial: Desafíos Epistémicos para la Educación Universitaria. Revista de Filosofía, 38(98). https://doi.org/10.5281/zenodo.5527380

Avendaño, W.R.; Luna, H.O. & Rueda, G. (2021). Educación virtual en tiempos de COVID-19: percepciones de estudiantes universitarios. Formación universitaria, 14(5). https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000500119

Barrientos, N.; Yáñez, V.; Pennanen, C. & Aparicio, C. (2022). Análisis sobre la educación virtual, impactos en el proceso formativo y principales tendencias. Revista de Ciencias Sociales, 28(4). https://doi.org/10.31876/rcs.v28i4.39144

Calderón, C.A.; Hinojosa, M.L.; Veli, D.D. & Castillo, M.N. (2022). Innovación educativa y pandemia COVID-19: Retos ante la nueva normalidad. Revista de Filosofía, 39(102). https://doi.org/10.5281/zenodo.7049372

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2020). La educación en tiempos de pandemia COVID-19. Informe disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075/PDF/374075spa.pdf.multi

Eyzaguirre, R.; Pérez, V.; Mayta, R.; Ruiz, E. &; Álvarez, E. (2004). Educación virtual basada en tecnologías de información Industrial Data, Vol. 7, Núm. 2. https://www.redalyc.org/pdf/816/81670210.pdf

Fainholc, B. (2016). Presente y futuro latinoamericano de la enseñanza y el aprendizaje en entornos virtuales referidos a educación universitaria. Revista de Educación a Distancia (RED), (48). https://revistas.um.es/red/article/view/253431

García, L. (1999). Historia de la educación a distancia. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 2(1). https://doi.org/10.5944/ried.2.1.2084

Martínez, E. E.; Alturo, S. M. & Builes, S. E. (2021). Formación humana integral: el aprendizaje ante los entornos virtuales. Revista de Filosofía, 38 (Especial). https://doi.org/10.5281/zenodo.4968570

Muñoz, D.J. (2020). Educación virtual en pandemia: una perspectiva desde la Venezuela actual. Revista Educare, Vol. 23, Núm. 4. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1377

Peña, J.A. (2010). La concepción filosófica de lo virtual en la educación virtual. Revista Colombiana de Educación, Núm. 58. https://www.redalyc.org/pdf/4136/413635664006.pdf

Pérez, C.M.; Suárez, R.P. & Rosillo, N.A. (2018). La educación interactiva, el paradigma del futuro. Atenas, Vol. 4, Núm. 44. https://www.redalyc.org/journal/4780/478055154009/html/

Rizo, M. (2020). Rol del docente y estudiante en la Educación Virtual. Revista Multi-Ensayos. Vol. 6, Núm. 12. https://camjol.info/index.php/multiensayos/article/view/10117/11795

Robles, D. A.; Hernández, M. J.; Mendoza, V. C. & Guaña, J. (2022). La educación tradicional vs La educación virtual. RECIMUNDO, 6(4). https://doi.org/10.26820/recimundo/6.(4).octubre.2022.689-698

Sanabria, I.Z. (2020). Educación virtual: Oportunidad para “Aprender a Aprender”. Análisis Carolina, Núm. 42. Serie: Formación Virtual.

Valdés, M. & Ganga, F. (2020). Educación a distancia en Latinoamérica: Algunos antecedentes históricos de su desarrollo. Revista Espacios, Vol. 41, Núm. 04. https://www.revistaespacios.com/a20v41n04/a20v41n04p14.pdf

Downloads

Published

2024-11-05

How to Cite

Virtual environments and inclusive education: about the renewal of learning. (2024). Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, 22 (septiembre-diciembre), 275-283. https://doi.org/10.5281/zenodo.13684773

Similar Articles

1-10 of 284

You may also start an advanced similarity search for this article.