Virtual environments and inclusive education: about the renewal of learning
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13684773Keywords:
Virtual training, inclusive education, pedagogical renewal, exclusion, social vulnerabilities.Abstract
As of the COVID-19 pandemic, the use of virtuality in education took on different dimensions, being the most used pedagogical model to guarantee the right to education and its permanence in various geographical locations. However, the issue of inclusion continues to be a scenario that deserves discussion, as digital tools and virtuality provide the necessary spaces to invigorate knowledge, to make autonomous learning, for the integration of technologies into classrooms, giving a leading role to the students, where they decide the pace of their academic training. However, there is also the other facet of this reality, where guaranteeing the access and participation of teachers and students to virtuality is an unresolved scenario, linked to a series of social asymmetries that create conditions of vulnerability, exclusion and new social asymmetries. As a result of the above, this paper explores the role of virtuality within education, being considered a paradoxical tool, but necessary for the development of the academy in the 21st century.
Downloads
References
Aliaga, F.M.A.; Rincón; A. M.; & Villanueva, J. F. (2021). Generación Centennial: Desafíos Epistémicos para la Educación Universitaria. Revista de Filosofía, 38(98). https://doi.org/10.5281/zenodo.5527380
Avendaño, W.R.; Luna, H.O. & Rueda, G. (2021). Educación virtual en tiempos de COVID-19: percepciones de estudiantes universitarios. Formación universitaria, 14(5). https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000500119
Barrientos, N.; Yáñez, V.; Pennanen, C. & Aparicio, C. (2022). Análisis sobre la educación virtual, impactos en el proceso formativo y principales tendencias. Revista de Ciencias Sociales, 28(4). https://doi.org/10.31876/rcs.v28i4.39144
Calderón, C.A.; Hinojosa, M.L.; Veli, D.D. & Castillo, M.N. (2022). Innovación educativa y pandemia COVID-19: Retos ante la nueva normalidad. Revista de Filosofía, 39(102). https://doi.org/10.5281/zenodo.7049372
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2020). La educación en tiempos de pandemia COVID-19. Informe disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075/PDF/374075spa.pdf.multi
Eyzaguirre, R.; Pérez, V.; Mayta, R.; Ruiz, E. &; Álvarez, E. (2004). Educación virtual basada en tecnologías de información Industrial Data, Vol. 7, Núm. 2. https://www.redalyc.org/pdf/816/81670210.pdf
Fainholc, B. (2016). Presente y futuro latinoamericano de la enseñanza y el aprendizaje en entornos virtuales referidos a educación universitaria. Revista de Educación a Distancia (RED), (48). https://revistas.um.es/red/article/view/253431
García, L. (1999). Historia de la educación a distancia. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 2(1). https://doi.org/10.5944/ried.2.1.2084
Martínez, E. E.; Alturo, S. M. & Builes, S. E. (2021). Formación humana integral: el aprendizaje ante los entornos virtuales. Revista de Filosofía, 38 (Especial). https://doi.org/10.5281/zenodo.4968570
Muñoz, D.J. (2020). Educación virtual en pandemia: una perspectiva desde la Venezuela actual. Revista Educare, Vol. 23, Núm. 4. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1377
Peña, J.A. (2010). La concepción filosófica de lo virtual en la educación virtual. Revista Colombiana de Educación, Núm. 58. https://www.redalyc.org/pdf/4136/413635664006.pdf
Pérez, C.M.; Suárez, R.P. & Rosillo, N.A. (2018). La educación interactiva, el paradigma del futuro. Atenas, Vol. 4, Núm. 44. https://www.redalyc.org/journal/4780/478055154009/html/
Rizo, M. (2020). Rol del docente y estudiante en la Educación Virtual. Revista Multi-Ensayos. Vol. 6, Núm. 12. https://camjol.info/index.php/multiensayos/article/view/10117/11795
Robles, D. A.; Hernández, M. J.; Mendoza, V. C. & Guaña, J. (2022). La educación tradicional vs La educación virtual. RECIMUNDO, 6(4). https://doi.org/10.26820/recimundo/6.(4).octubre.2022.689-698
Sanabria, I.Z. (2020). Educación virtual: Oportunidad para “Aprender a Aprender”. Análisis Carolina, Núm. 42. Serie: Formación Virtual.
Valdés, M. & Ganga, F. (2020). Educación a distancia en Latinoamérica: Algunos antecedentes históricos de su desarrollo. Revista Espacios, Vol. 41, Núm. 04. https://www.revistaespacios.com/a20v41n04/a20v41n04p14.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.