Digital competence and attitude towards change: theoretical and empirical reflections on the transformation of culture in national universities of Lima

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11121953

Keywords:

Digital Competence; attitude to change; cultural change; representations; digital communication.

Abstract

We analyzed the relationship between the digital competence and attitude towards change variables is in the context of national universities in Lima, based on the interactionist approach. We wanted to highlight the effects of the use of technology on cultural transformation through the idea of change. For doing so, we implemented a non-experimental design was, showing that 57.06% of new digital assets users consider that their digital competence variable is “high” and, with regard to the attitude towards change variable, they show a particularly high rank: 58.3% at the “good” level. Furthermore, 38.65% perceived digital competence as “medium” and only 4.9% as “low”, relating them to an attitude towards change variable low level. The results were analyzed from Goffman's contributions (in the context of the so-called Palo Alto School), and can be interpreted as an impact of the new figure/ground interactions fueled by technologies, on the development of competencies and on new social representations in general.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agreda, M., Hinojo, M. y Sola, J. (2016). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la competencia digital de los docentes en la educación superior española. Revista de Medios y Educación, (49): 39-56. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.03

Aguado, J.M. (2004). Introducción a las teorías de la comunicación y la información. Departamento de Información y Documentación Facultad de Comunicación y Documentación. Universidad de Murcia.

Allen, M. (2019). God, Ontology and Management: A Philosophical Praxis. Philosophy of Management 18(3), 303-330. https://doi.org/10.1007/s40926-018-0101-6

Barajas, C. y Orduz, A. (2019). Gestión del cambio: el nuevo desafío para mejorar la calidad de la educación superior. Revista de Investigación, 43 (98). https://www.redalyc.org/journal/3761/376168604012/376168604012.pdf

Berger, P., Luckmann, T. (1967). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Caena, F. y Redecker, C. (2019). Aligning teacher competence frameworks to 21st century challenges: The case for the European Digital Competence Framework for Educators. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/ejed.12345

Castro Aniyar, D. (2022). “El arte de la prediccio?n social. Apuntes sobre el uso de la ciencia y las emociones en sistemas inteligentes de prediccio?n” en Varios Autores El futuro del delito. Quito: Editorial Mawil. https://mawil.us/el-futuro-del-delito-prognosis-y-propuestas-para-el-campo-juridico-y-criminologico-en-el-siglo-xxi/

Chiquito, J. y Loor, K. (2022). Análisis de los sistemas de gestión de calidad: una mirada a las universidades. Revista San Gregorio, (50): 72-85. http://dx.doi.org/10.36097/rsan.v0i50.2155

Cox, S., & Notley, C. (2021). Cleaning up the science: the need for an ontology of consensus scientific terms in e-cigarette research. Addiction, 116(5), 997-998.

Delgado, J., Sánchez, K., Valera, O., Huamantumba, M., Palomino, G., Reátegui, N., Salas, L., Cárdenas, G. y Tuanama, J. (2022). Sistema de gestión de la calidad basado en estándares de licenciamiento y acreditación en Universidades. Revista Científica Multidisciplinar, 6 (2). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.2040

Díaz, N. (2018). Actitudes hacia el cambio organizacional y satisfacción laboral en docentes de educación básica: Attitudes towards organizational change and job satisfaction in basic education teachers. Revista ConCiencia EPG, 3(2), 1 - 11. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.3-2.1

Forneron, R. (2021). Gestión del cambio organizacional por covid-19 en las cooperativas de la ciudad de Pilar. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5 (4). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.667 p.4914

Foucault, Michel (2005). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Buenos Aires, Coyoacán: Siglo XXI.

Garrido, O. & Montilla, M. (1999). La idea de generalidad ilusoria en el fenómeno Chávez: las elecciones nacionales y regionales de 1998. Tesis de Grado. Escuela de Sociología. Universidad del Zulia. Maracaibo

Gisbert, M., González Martínez, J., & Esteve, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 74-83. https://doi.org/10.6018/riite2016/257631

Goffman, E. (2013). Encounters; Two Studies in the Sociology of Interaction. Martino Fine Books.

Hernández, R. & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta, Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill Education

Hong, J. C., Hwang, M. Y., Szeto, E., Tai, K. H., Tsai, C. R. (2020). Undergraduate Science Students’ Scientist–Practitioner Gap: the Role of Epistemic Curiosity and Cognitive Flexibility. International Journal of Science and Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s10763-020-10096-4

Krumsvik, R., Berrum, E. & Jones, L. (2018). Everyday digital schooling - Implementing tablets in Norwegian primary school: Examining outcome measures in the first cohort. Nordic Journal of Digital Literacy, 13(3). https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-943X-2018-03-03

León, C., Menéndez, A., Rodríguez, I., López, B. y García, M. (2018). Importancia de un sistema de gestión de la calidad en la Universidad de Ciencias Médicas. Revista Archivo Médico Camagüey, 22 (6). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552018000600843

Luhmann, N. (2017). Evolution of science. Epistemology & Philosophy of Science, 52(2), 215-233. https://doi.org/10.5840/eps201752240

Martínez, R. (2021). Implementación de Sistema de Gestión de Calidad y Seguimiento al desempeño docente en un Instituto peruano. Revista de Investigación en Ciencia de la Educación, 5 (19). https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/225

Marx, K. & Engels, F. (1974). La ideologia alemana. Crítica de la novísima filosofía alemana en las personas de sus representantes FeuerbachI B. Bauer y Stirner y del socialismo alemán en las de sus diferentes profetas. Ediciones Pueblos Unidos. Ediciones Grijalbo. Montevideo, Barcelona.

Montalvo, W., Camac, M., García, J., Padilla, R., Silva, R., Ruiz, M., Trujillo, J. y Montalvo, W. (enero, 2022). Competencia digital y habilidades investigativas en docentes de Educación Superior. Revista Científica y Tecnológica QANTU YACHAY, 2 (1): 80-89. https://doi.org/10.54942/qantuyachay.v2i1.12 8

Pérez-Vallejo, L. M., Vilariño-Corella, C. M., & Ronda-Pupo, G. A. (2017). El cambio organizacional como herramienta para coadyuvar con la implementación de la estrategia. Ingeniería Industrial, 323-332. Recuperado el 21 de Agosto de 2020, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362017000300010&lng=es&tlng=pt

Ramírez, Y., Bautista, R. y Bazó, C. (2019). Estándares de calidad para el desempeño del docente universitario. Revista Formación Estratégica 1(01), 1–16.

https://www.formacionestrategica.com/index.php/foes/article/view/7

Rodríguez, Á. (2021). Competencias Digitales Docentes y su Estado en el Contexto. Revista Peruana de Investigación e Innovación Educativa, 1, (2). https://dx.doi.org/10.15381/rpiiedu.v1i2.21038

Romano, V. (2007). La formación de la mentalidad sumisa. Madrid: Viejo Topo.

Salazar, M. y Lescano, G. (2022). Competencias digitales en docentes universitarios de América Latina: Una revisión sistemática. Revista de Investigación Científica y Tecnológica Alpha Centauri. https://doi.org/10.47422/ac.v3i2.69

Štemberger, T. & ?otar, S. (2021). Attitudes Towards Using Digital Technologies in Education as an Important Factor in Developing Digital Competence: The Case of Slovenian Student Teachers. iJET,16(14), 83-98. https://doi.org/10.3991/ijet.v16i14.22649

UNESCO. (21 de junio de 2021). COVID-19: su impacto en la educación superior y en los ODS. https://www.iesalc.unesco.org/2021/06/01/covid-19-su-impacto-en-la-educacion-superior-y-en-los-ods/

Xiao, M., y Yi, H. (2020). Building an efficient artificial intelligence model for personalized training in colleges and universities. Computer Applications in Engineering Education. https://doi.org/10.1002/cae.22235

Zárate, A, F., Gurieva, N., & Arredondo, V. H. J. (2020). The holistic practice of educator digital competencies: Diagnostics and prospective. Pensamiento Educativo, 57(1), 1–16. https://doi.org/10.7764/PEL.57.1.2020.10

Downloads

Published

2024-06-06

How to Cite

Digital competence and attitude towards change: theoretical and empirical reflections on the transformation of culture in national universities of Lima. (2024). Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, 21 (mayo-agosto), 338-349. https://doi.org/10.5281/zenodo.11121953

Similar Articles

1-10 of 147

You may also start an advanced similarity search for this article.