Digital traces: the impact of artificial intelligence on the creative process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13362804

Keywords:

Artificial intelligence, art education, creativity, education.

Abstract

This research explores the impact of Artificial Intelligence (AI) on the creative process of 51 undergraduate students in Primary and Early Childhood Education, aiming to understand how this technology affects both the perception of one's creative ability and the development of artistic skills. The study follows a mixed design, combining quantitative and qualitative methods, where participants are encouraged to compare their handwritten work with that generated by AI. The results show a positive perception towards AI, highlighting its contribution to generating new ideas and improving quality in details. From the findings, it is emphasized the need to adopt a skeptical and responsible policy towards the generated proposals, and to critically assess their suitability. The value of AI as a creative accelerator that allows for the exploration of new possibilities without replacing personal effort and human originality is stressed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Paula Gil Ruiz, CES Don Bosco, España.

    Doctora en Comunicación Audiovisual por la UCM, Licenciatura en Bellas Artes y Grado en Humanidades por la Universidad Oberta de Cataluña. Máster de Formación al Profesorado en Artes Plásticas por la UCM. Es profesora titular en la Universidad CES Don Bosco, vinculada a la UCM, y en el IED de Madrid (Grado en Enseñanzas Artísticas Superiores de Diseño). Sus líneas de investigación son la comunicación audiovisual, sostenibilidad, tecnología educativa, didáctica de las artes plásticas y creatividad. Destaca en la dirección y codirección de Trabajos de Fin de Grado y tesis doctorales, con un enfoque particular en la innovación educativa y la tecnología. Participa activamente en grupos de investigación sobre museos, recursos educativos online y soberanía alimentaria, incluyendo una red internacional con la Universidad Autónoma del Estado de México.

  • Juan José García Arnao, CES Don Bosco, España.

    Profesor Titular del Departamento de Expresión Artística, Corporal y Musical en el Centro de Enseñanza Superior Don Bosco, vinculado a la UCM, también ejerce como Profesor Asociado en la Universidad Camilo José Cela y ha sido Profesor Visitante en la Universidad Pedagógica de Cracovia. En 2017, fue nombrado Profesor Honorario en la Universidad Autónoma de Madrid, y en 2019, recibió el Premio de Innovación Educativa ARTE-espacios. Ha escrito libros de texto de Educación Artística para Primaria publicados por Edelvives entre 2004 y 2009. Actualmente, forma parte del grupo de investigación ANAIS en U-TAD, contribuye al estudio sobre museos de artes visuales y procesos de mediación en la UCM, y colabora con la Escuela de Arquitectura Educativa de la Universidad Autónoma de Madrid.

References

Aguilera Cortés, C., Aroca Toloza, C., de la Fuente-Mella, H. y Lay Raby, N. D. (2023). Percepciones del profesorado de educación artística evaluando creatividad en artes visuales en estudiantes de sexto grado de primaria Valparaíso- Chile. Revista enfoques educacionales, 20(2), 105-129. https://doi.org/10.5354/2735-7279.2023.73003

Cabrera Cuevas J. (2021). Creatividad y justicia social desde un enfoque de complejidad. Revista Polyphonía, 32(1). https://doi.org/10.5216/rp.v32i1.67394

Cabrera Cuevas J. y De la Herrán Gascón A. (2015). Creatividad, complejidad y formación: un enfoque transdisciplinar. Revista Complutense de Educación, 26(3), 505-526. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.43876

De Bono, E. (2006). Pensamiento paralelo. Paidós.

Díaz Chica, Óscar, Santos Fernández, D. y Matellanes Lazo, M. (2021). La creatividad de la generación Z según su actividad en las redes sociales. Fonseca, Journal of Communication, 22, 231-253. https://doi.org/10.14201/fjc-v22-22703

Du Sautoy, M. (2020). Programados para crear. Cómo está aprendiendo a escribir, pintar y pensar la inteligencia artificial. Barcelona: Acantilado.

Ferrándiz García, C., Ferrando, M., Soto, G., Sainz, M. y Prieto, M. D. (2016). Runing ahead: Pensamiento divergente y sus dimensiones: ¿De qué hablamos y qué evaluamos? Anales de Psicología / Annals of Psychology, 33(1), 40–47. https://doi.org/10.6018/analesps.33.1.224371

Guilford, J. P. (1956). The structure of intellect. Psychological Bulletin, 53(4), 267–293. https://doi.org/10.1037/h0040755

Hernández Cortés,M. (2021). Dimensiones del Pensamiento Divergente en la formación de los docentes de la Licenciatura en Educación Infantil de la Facultad de Educación de la Corporación Universitaria Iberoamericana. Revista Educación las Américas, 11(1). https://doi.org/10.35811/rea.v11i1.139

Karatzinis, G. D. and Boutalis, Y. S. (2021). Fuzzy cognitive networks with functional weights for time series and pattern recognition applications. Applied Soft Computing(106). https://doi.org/10.1016/j.asoc.2021.107415

Llorente-Barroso, C., García-García, F. y García-Guardia, M. (2021). Interrelaciones de la memoria con la creatividad y la imagen en la conformación de la cultura. Arte, Individuo y Sociedad, 33(4), 1095-1116. https://doi.org/10.5209/aris.70216

Marín-Viadel R., Campos R. y Roldán J. (2024). Inteligencia artificial, Goya y el aprendizaje del dibujo. Primeros pasos. Arte, Individuo y Sociedad, Avance en línea, 1-17. https://doi.org/https://doi.org/10.5209/aris.92891

McCarthy, J., Minsky, M. L., Rochester, N.,y Shannon, C. E. (1955). A Proposal for the Dartmouth Summer Research Project on Arti?cial Intelligence. AI Magazine, 27(4). https://doi.org/10.1609/aimag.v27i4.1904

Reiter-Palmon, R., Forthmann, B. and Barbot, B. (2019). Scoring divergent thinking tests: A review and systematic framework. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 13(2), 144–152. https://doi.org/10.1037/aca0000227

Robison, k. (2012). Busca tu elemento: aprende a ser creativo individual y colectivamente. Barcelona: Empresa activa.

Roldán Blay, Ó. y Ferrando Palomares, I. . (2021). Identificación de indicadores propios de estudiantes de talento matemático: fluidez, flexibilidad, originalidad, elaboración y creatividad. Contextos educativos.Revista De Educación, 28, 9-28. https://doi.org/10.18172/con.4989

Samame Llanos, M. J. y Carranza Alvarado, J. E. (2023). Potenciación de la escritura a través de la creatividad. Educare et comunicare, 11(1). https://doi.org/10.35383/educare.v11i1.804

Sigman, M. y Bilinkis, S. (2023). Artificial: La nueva inteligencia y el contorno de lo humano. Debate.

Silvia, P.J. (2015). Intelligence and Creativity Are Pretty Similar After All. Educ Psychol Rev, 27, 599–606. https://doi.org/10.1007/s10648-015-9299-1

Tang, X., Li, X., Ding, Y., Song, M. y Bu, Y. (2020). The pace of artificial intelligence innovations: Speed, talent, and trial-and-error. Journal of Informetrics, 14(4). https://doi.org/10.1016/j.joi.2020.101094

Torrance, E.P. (1962). Guiding creative talent. Prentice-Hall, Inc. https://doi.org/10.1037/13134-000

Weiss, S., Steger, D., Schroeders, U. and Wilhelm, O. (2020). A Reappraisal of the Threshold Hypothesis of Creativity and Intelligence. Journal of Intelligence, 8(4). https://doi.org/10.3390/jintelligence8040038

Weiss,S. y Wilhelm, O. (2022). Is Flexibility More than Fluency and Originality? Journal of Intelligence, 10(4). https://doi.org/10.3390/jintelligence10040096

Downloads

Published

2024-11-05

How to Cite

Digital traces: the impact of artificial intelligence on the creative process. (2024). Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, 22 (septiembre-diciembre), 14-27. https://doi.org/10.5281/zenodo.13362804

Similar Articles

1-10 of 226

You may also start an advanced similarity search for this article.