Digital traces: the impact of artificial intelligence on the creative process
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13362804Keywords:
Artificial intelligence, art education, creativity, education.Abstract
This research explores the impact of Artificial Intelligence (AI) on the creative process of 51 undergraduate students in Primary and Early Childhood Education, aiming to understand how this technology affects both the perception of one's creative ability and the development of artistic skills. The study follows a mixed design, combining quantitative and qualitative methods, where participants are encouraged to compare their handwritten work with that generated by AI. The results show a positive perception towards AI, highlighting its contribution to generating new ideas and improving quality in details. From the findings, it is emphasized the need to adopt a skeptical and responsible policy towards the generated proposals, and to critically assess their suitability. The value of AI as a creative accelerator that allows for the exploration of new possibilities without replacing personal effort and human originality is stressed.
Downloads
References
Aguilera Cortés, C., Aroca Toloza, C., de la Fuente-Mella, H. y Lay Raby, N. D. (2023). Percepciones del profesorado de educación artística evaluando creatividad en artes visuales en estudiantes de sexto grado de primaria Valparaíso- Chile. Revista enfoques educacionales, 20(2), 105-129. https://doi.org/10.5354/2735-7279.2023.73003
Cabrera Cuevas J. (2021). Creatividad y justicia social desde un enfoque de complejidad. Revista Polyphonía, 32(1). https://doi.org/10.5216/rp.v32i1.67394
Cabrera Cuevas J. y De la Herrán Gascón A. (2015). Creatividad, complejidad y formación: un enfoque transdisciplinar. Revista Complutense de Educación, 26(3), 505-526. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.43876
De Bono, E. (2006). Pensamiento paralelo. Paidós.
Díaz Chica, Óscar, Santos Fernández, D. y Matellanes Lazo, M. (2021). La creatividad de la generación Z según su actividad en las redes sociales. Fonseca, Journal of Communication, 22, 231-253. https://doi.org/10.14201/fjc-v22-22703
Du Sautoy, M. (2020). Programados para crear. Cómo está aprendiendo a escribir, pintar y pensar la inteligencia artificial. Barcelona: Acantilado.
Ferrándiz García, C., Ferrando, M., Soto, G., Sainz, M. y Prieto, M. D. (2016). Runing ahead: Pensamiento divergente y sus dimensiones: ¿De qué hablamos y qué evaluamos? Anales de Psicología / Annals of Psychology, 33(1), 40–47. https://doi.org/10.6018/analesps.33.1.224371
Guilford, J. P. (1956). The structure of intellect. Psychological Bulletin, 53(4), 267–293. https://doi.org/10.1037/h0040755
Hernández Cortés,M. (2021). Dimensiones del Pensamiento Divergente en la formación de los docentes de la Licenciatura en Educación Infantil de la Facultad de Educación de la Corporación Universitaria Iberoamericana. Revista Educación las Américas, 11(1). https://doi.org/10.35811/rea.v11i1.139
Karatzinis, G. D. and Boutalis, Y. S. (2021). Fuzzy cognitive networks with functional weights for time series and pattern recognition applications. Applied Soft Computing(106). https://doi.org/10.1016/j.asoc.2021.107415
Llorente-Barroso, C., García-García, F. y García-Guardia, M. (2021). Interrelaciones de la memoria con la creatividad y la imagen en la conformación de la cultura. Arte, Individuo y Sociedad, 33(4), 1095-1116. https://doi.org/10.5209/aris.70216
Marín-Viadel R., Campos R. y Roldán J. (2024). Inteligencia artificial, Goya y el aprendizaje del dibujo. Primeros pasos. Arte, Individuo y Sociedad, Avance en línea, 1-17. https://doi.org/https://doi.org/10.5209/aris.92891
McCarthy, J., Minsky, M. L., Rochester, N.,y Shannon, C. E. (1955). A Proposal for the Dartmouth Summer Research Project on Arti?cial Intelligence. AI Magazine, 27(4). https://doi.org/10.1609/aimag.v27i4.1904
Reiter-Palmon, R., Forthmann, B. and Barbot, B. (2019). Scoring divergent thinking tests: A review and systematic framework. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 13(2), 144–152. https://doi.org/10.1037/aca0000227
Robison, k. (2012). Busca tu elemento: aprende a ser creativo individual y colectivamente. Barcelona: Empresa activa.
Roldán Blay, Ó. y Ferrando Palomares, I. . (2021). Identificación de indicadores propios de estudiantes de talento matemático: fluidez, flexibilidad, originalidad, elaboración y creatividad. Contextos educativos.Revista De Educación, 28, 9-28. https://doi.org/10.18172/con.4989
Samame Llanos, M. J. y Carranza Alvarado, J. E. (2023). Potenciación de la escritura a través de la creatividad. Educare et comunicare, 11(1). https://doi.org/10.35383/educare.v11i1.804
Sigman, M. y Bilinkis, S. (2023). Artificial: La nueva inteligencia y el contorno de lo humano. Debate.
Silvia, P.J. (2015). Intelligence and Creativity Are Pretty Similar After All. Educ Psychol Rev, 27, 599–606. https://doi.org/10.1007/s10648-015-9299-1
Tang, X., Li, X., Ding, Y., Song, M. y Bu, Y. (2020). The pace of artificial intelligence innovations: Speed, talent, and trial-and-error. Journal of Informetrics, 14(4). https://doi.org/10.1016/j.joi.2020.101094
Torrance, E.P. (1962). Guiding creative talent. Prentice-Hall, Inc. https://doi.org/10.1037/13134-000
Weiss, S., Steger, D., Schroeders, U. and Wilhelm, O. (2020). A Reappraisal of the Threshold Hypothesis of Creativity and Intelligence. Journal of Intelligence, 8(4). https://doi.org/10.3390/jintelligence8040038
Weiss,S. y Wilhelm, O. (2022). Is Flexibility More than Fluency and Originality? Journal of Intelligence, 10(4). https://doi.org/10.3390/jintelligence10040096
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.