Pedagogical leadership of school principals: challenges to improve the quality of teaching
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17172254Keywords:
Pedagogical leadership, Leadership for learning, professional development, teaching quality.Abstract
The objective was to describe the pedagogical leadership declared by heads of Technical Pedagogical Units (UTP) to understand in depth how and why they lead the quality of teaching in basic education schools in La Araucanía, Chile. Using mixed methodology, a pedagogical leadership questionnaire Vanderbilt Assessment of Leadership in Education (Porter et al., 2008) was applied to 438 professionals including directors, UTP and teachers that yielded similar quantitative levels of pedagogical leadership effectiveness. The findings of the interview applied to 10 UTP on teaching quality show administrative and hierarchical leadership of control of the prescribed curriculum focused on teacher teaching. It concludes the need to overcome the logic of control and supervision of teacher teaching, revealing the intuitive theories that underlie pedagogical leadership practices that prevent improving professional development and student learning.
Downloads
References
ARAYA-CRISOSTOMO, Sandra y URRUTIA, Mabel (2022). Uso de metodologías participativas en prácticas pedagógicas del sistema escolar. Pensamiento educativo, 59(2),1-16. http://dx.doi.org/10.7764/pel.59.2.2022.9.
BISQUERRA, Rafael (2004). Metodología de la Investigación Educativa. La Muralla
BOLÍVAR, Antonio y otros (2022). Liderazgo educativo en tiempos de crisis. Universidad de Granada.
BOLÍVAR, Antonio (2020). Liderazgos que transforman la escuela. Revista de Innovación Educativa, 290,10-13.
BOLÍVAR, Antonio (2019). Una dirección escolar con capacidad de liderazgo pedagógico. Madrid. La Muralla.
CIFUENTES, José y otros (2020) Efectos del liderazgo escolar en el aprendizaje. Panorama, 14(1), (26), 78-93. https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i26.1482
CHAUCONO, Juan y otros (2022). Persona líder intermedia: influencia en las transformaciones de prácticas de liderazgo pedagógico del personal directivo escolar. Revista Educación, 46(2), 493–510 https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.49655
CHAUCONO, Juan y otros (2020). Líderes escolares: representaciones implícitas sobre aprendizaje. Revista Espacio, 41(18), 12-21
https://www.revistaespacios.com/a20v41n18/20411812.html#iden5
CHAUCONO, Juan y MELLADO, María Elena (2024). Resignificando el liderazgo pedagógico de líderes escolares para favorecer la transformación de sus prácticas directivas. Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia, 8(1), 595-622. https://doi.org/10.23854/autoc.v8i1.324
CRESWELL, John (2013). Qualitative Inquiry & Research Design. Choosing Among Five Approaches. SAGE Publications.
CORTEZ, Mónica (2018). Liderar para promover el aprendizaje profundo en los estudiantes: El desafío de los líderes educativos en el siglo XXI. Nota técnica Nº 4. LÍDERES EDUCATIVOS, Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar: Chile https://www.lidereseducativos.cl/wpcontent/uploads/2018/08/NT4_L1_M.C._Liderar-para-promover-el-aprendizaje-profundo-en-los-estudiantes_20-08.pdf
CRESWELL, John y PLANO, Vicki (2017). Designing and conducting mixed methods research. Sage.
CUBO, Sixto y otros (2011). Métodos de Investigación y Análisis de Datos en Ciencias Sociales y de la Salud. Madrid: Pirámide.
DARLING-HARMMOND, Linda y otros (2021). Reiniciar y reinventar la escuela. El aprendizaje en los tiempos de COVID. Learning Policy Institute. Tu clase tu país. https://www.tuclase.cl/wp-con-tent/uploads/2021/07/Libro-Reiniciar-y-reinventar-las-escuelas.pdf
ELMORE, Richard (2010). Mejorando la escuela desde la sala de clases. Santiago de Chile: Fundación Chile.
FULLAN, Michael (2020). Liderar en una cultura de cambio. Morata.
FULLAN, Michael (2019). Liderar los aprendizajes: acciones concretas en pos de la mejora escolar. Revista Educación Electrónica, 13 (1), 58–65. DOI:10.14244/198271993074
GRISSOM, Jasom y otros (2021).How Principals Affect Students and Schools: A Systematic Synthesis of Two Decades of Research [Research report]. The Wallace Foundation. http://www.wallacefoundation.org/principalsynthesis
HARRIS, Alma y JONES, Michelle (2020). COVID 19 – school leadership in disruptive times. School Leadership & Management, 40:4, 243-247, https://doi.org/10.1080/13632434.2020.1811479
HATTIE, John y CLARKE, Shirley (2020). Aprendizaje Visible: Feedback. Ediciones Paraninfo, S.A
LEITHWOOD, Kenneth y otros (2020). Seven strong claims about successful school leadership revisited. School Leadership & Management, 40(1), 5–22. doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077
MARTÍNEZ, Mónica y otros (2016). How deeper learning can create a new visión for teaching. The National Commission on Teaching & America`s Future.
MELLADO, María Elena y otros (2017). Creencias de directivos escolares: implicancia en el liderazgo pedagógico. Psicología Escolar e Educacional, 21 (3) 541-548. doi.org/10.1590/2175-3539/2017/0213111102
MELLADO, María Elena y CHAUCONO, Juan (2019). Prácticas de liderazgo de docentes y directivos que favorecen el aprendizaje de estudiantes en contexto mapuche. Sophia Austral, (24), 63-81doi.org/10.4067/S0719-56052019000200063
MELLADO, María Elena y otros (2020). Acompañamiento a redes de líderes escolares para su transformación en comunidades profesionales de aprendizaje. Perfiles educativos, 42(169), 52-69. doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.59363
MELLADO, María Elena y otros (2024). ¿Cómo formar líderes pedagógicos que transformen la cultura de aprendizaje? En Renda y Sánchez (Coords.), REFLEXIONES SUR-SUR ACERCA DE LA EDUCACIÓN (pp. 283-299). Red de Posgrado en Educación en Latinoamérica (REDPEEL).
MINISTERIO DE DESARROLLO SOCIAL Y FAMILIA (2022). Encuesta de caracterización socioeconómica nacional. CASEN
https://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/encuesta-casen-2022
MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2023). Resultados Educativos 2023. Agencia de Calidad de la Educación.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2015). Marco para la Buena Dirección y el Liderazgo Escolar (MBDyLE). https://liderazgoeducativo.mineduc.cl/marco-para-la-buena-direccion-y-el-liderazgo-escolar-2/
PÉREZ-GARCÍA, Purificación y otros (2018). Adaptación española de la escala de liderazgo pedagógico Vanderbilt Assessment of Leadership in Education (VAL-ED). Universitas Psychologica, 17(1), 1–13.
https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-1.aeel
PORTER, Andrew y otros (2008). VAL-ED: The Vanderbilt Assessment of Leadership in Education. Nashville: Discovery Education Assessments.
RINCÓN-GALLARDO, Santiago (2020). De-schooling Well-being: Toward a Learning-Oriented Definition. ECNU Review of Education, 3(3), 452–469. doi.org/10.1177/2096531120935472
RINCÓN-GALLARDO, Santiago (2019). Liberar el aprendizaje: el cambio educativo como movimiento social. Educationis Momentum, 6(1), 121-125. https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/emomentum/article/view/1452
ROBINSON, Viviane (2019). Hacia un fuerte liderazgo centrado en el estudiante: afrontar el reto del cambio. Revista Electrónica de Educación, 13(1), 123-145. doi.org/10.14244/198271993068
ROBINSON, Viviane (2022). ¿Cambiar la escuela o mejorarla?. Lectio
YIN, Robert (2018). Case Study: Research and Applications. SAGE
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.