Soft skills plan to improve managerial leadership

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11118274

Keywords:

Management, Effectiveness, Soft Skills, Leadership, subjectivity.

Abstract

The objective of this work is to highlight the subjectivity problems represented by the implementation of a Soft Skills Plan in the management leadership of public educational institutions. To do this, we proposed a quasi-experimental research on two groups inside a sample of 30 teachers. The results showed that 93% of the experimental group and 73.3% of the control group presented medium to low levels of leadership before applying the program. After applying a 12-session plan, 100% of the experimental group has high levels of leadership, while 74.0% of the control group maintains medium levels. There are statistically significant differences between the pre- and post-test results of the experimental group with a mean difference of 7.93 points and p=0.000. The measured effectiveness, however, depends substantially on the quality of the measurement indicators on leadership and soft skills. In conclusion, it was demonstrated that the effectiveness of the levels of managerial leadership in the experimental group subjected to a soft skills program is a possible hypothesis, but it strictly depends on the definitions and the formulated cultural and institutional strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, L. G., Serrano, O. B., & Sotomayor, P. G. (enero-marzo de 2019). El liderazgo de los gerentes de las Pymes. 9(1), 187-195.

Aparicio Molina, C. A., Sepúlveda, L. F., Valverde Huincatripay, X., C. M., & Contreras Sanzanaoración Universidad-Escuela. Páginas De Educación, 1. (enero-junio de 2020). Liderazgo directivo y cambio educativo: Análisis de una experiencia de colaboración Universidad-Escuela. Páginas De Educación, 13(1), 19-41. doi:DOI: https://doi.org/10.22235/pe.v13i1.1915

Ascon Villa, J. E., García González, M., & Lajara Cruz, A. d. (dic de 2019). Pirámide para el desarrollo de habilidades directivas en las instituciones de educación superior (IES)w. Rev. Cubana Edu. Superior, 38(3), 1-10. doi:https://www.mheducation.es/blog/la-piramide-de-maslow

Avellan, S. L., Salvatierra, C. M., Vera, S. A., & García, V. F. (dic de 2022). Liderazgo transformacional pedagógico para la educación ecuatoriana. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 5(9), 130-142. doi:https://doi.org/10.35381/e.k.v5i9.1668

Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership. Psychology Press.

Bonilla, R. A. (marzo de 2021). La importancia de la formación en habilidades blandas como estrategia de empoderamiento en las instituciones públicas. Revista Educacion, 11(3), 12-88.

Bussiness Education Forum (2024). Digital Library/ Journals/ BEF. The Learning and Technology Library. https://www.learntechlib.org/j/BEF/

Brewer, C. (2020). An exploration of the usefulness of transformational leadership theory in the context of school leadership in Ireland. Irish Educational Studies, 39(2), 237-251.

Bush, T. (2018). Transformational leadership: Exploring common conceptions. Educational Management Administration & Leadership, 46(6), 883-887.

Castro-Aniyar, D. (2016). El lugar y la emoción: La condición social a través de la cultura y su territorio. Editorial Académica Española. Frankfurt.

Castro Aniyar, D. (2019). ‘Paintings for a Crime’: Composed Cognitive Maps for Measuring Crime and Situation. Journal of Victimology and Victim Justice, 2(2), 141-163. https://doi.org/10.1177/2516606919841941

Chumacero, V. C., & Barco, G. C. (abril de 2021). Modelo educacional hacia un liderazgo directivo. Conrado, 17(79), 115-119. doi:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000200114#:~:text=La%20variable%20liderazgo%20directivo%20hace,y%20apoyar%20las%20mejoras%20educativas.

Day, C., Gu, Q., & Sammons, P. (2016). The impact of leadership on student outcomes: How successful school leaders use transformational and instructional strategies to make a difference. Educational Administration Quarterly, 52(2), 221-258.

Díaz, G. E., & Díaz, L. K. (junio de 2021). Competencias de liderazgo y efectividad organizacional de los coordinadores académicos en una institución de educación superior de México. Región y sociedad, 33, e1412. doi:https://doi.org/10.22198/rys2021/33/1412

Espinoza, G. E., Ramírez, C. V., Vildoso, V. J., & Berrocal, V. S. (marzo de 2021). El liderazgo directivo y la calidad la calidad de los aprendizajes estudiantes egresadosde las instituciones educativas de la red 13 -UGEL–04, Comas. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(4), 1-23. doi:https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2586

Espinoza, M. M., & Gallegos, B. D. (mayo de 2020). Habilidades blandas en la educación y la empresa: Mapeo Sistemático. Revista Científica UISRAEL, 7(2), 113. doi:https://doi.org/10.35290/rcui.v7n2.2020.245

Fernández, M. A., Lozano, E. N., & Cabrejos, M. Y. (agosto de 2022). Habilidades blandas una clave para brindar educación de calidad: revisión teórica. Conrado, 18(87), 412-420.

Ferreira, R. I. (sept de 2021). El liderazgo directivo en la gestión escolar. Comparación de casos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 219-238. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.841

Glaser, B. & Strauss. A. (2009). The Discovery of Grounded theory: Strategies for Qualitative Research. Transaction Publishers. New Brunswick & London.

Goleman, D. (1999). La Práctica de la Inteligencia Emocional. Editorial Kairó, 117—121.

Goleman, D. (2020). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Bloomsbury Publishing.

Guerra, B. S. (sept de 2019). A panoramic review of soft skills. Revista Universitaria Minuto de Dios, 23(1), 1-11. doi:https://doi.org/10.1590/2175-35392019016464

Hassan, A., Maharoff, M., Zainal Abiddin, N. (2014). The Readiness of Lecturers in Embedding Soft Skills in the Bachelor’s Degree Program in Malaysian Institutes of Teacher Education. Journal of Education and Training Studies. Vol. 2, No. 3; July 2014. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1055449.pdf

Harris, A. (2020). COVID-19–school leadership in crisis?. Journal of Professional Capital and Community.

Hopkins, M. M., & Bilimoria, D. (2008). Social and emotional competencies predicting success for male and female executives. Journal of management development.

Lentz, S. A., Chaires, R. H. (2007). "The Invention of Peel's Principles: A Study of Policing "Textbook" History". Journal of Criminal Justice. 35 (1): 69–79. doi:10.1016/j.jcrimjus.2006.11.016

Liden, R. C., Wayne, S. J., Zhao, H., & Henderson, D. (2008). Servant leadership: Development of a multidimensional measure and multi-level assessment. The leadership quarterly, 19(2), 161-177.

Loor, R., Mendoza, F., Hidalgo, H., Mieles, E., & Rocafuerte, M. (2019). ‘Esto me recuerda…’ Aspectos de la pertinencia política y neuro-psicológica de los Mapas Cognitivos Compuestos en el análisis del delito. Utopía Y Praxis Latinoamericana, 24, 86-99. Recuperado a partir de https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/27431

Lopes, D., Gerolamo, M., Musetti, M., & Amaral, D. (marzo de 2021). Habilidades sociales en la educación superior: cómo combinar el aprendizaje activo y el programa de formación en habilidades sociales. Producción, 31(1), 11-80. doi:https://doi.org/10.1590/0103-6513.20200103

López, L. L., & Lozano, C. (nov-dic de 2021). Las habilidades blandas y su influencia en la construcción del aprendizaje significativo. Ciencia Latina. Revista Multidisciplinar, 5(6), 144-190.

Madero, G. S. (enero - marzo de 2023). Percepción de la jerarquía de necesidades de Maslow y su relación con los factores de atracción y retención del talento humano. Contaduría y Administración, 68(1), 235-259. doi:http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2023.3416

Maita, D. D., & otros. (mayo de 2022). Liderazgo directivo y desempeño profesional docente de la enseñanza virtual. INNOVA Research Journal,, 7(2), 1–15. doi:https://doi.org/10.33890/innova.v7.n2.2022.1999

McCallum, S., Forret, M., & Wolff, H. G. (2019). Internal and external networking behavior: An investigation of relationships with affective, continuance, and normative commitment. International Journal of Business Communication, 56(1), 152-170.

Mota de Cabrera, C., & Villalobos, J. (septiembre de 2007 ). Mota de Cabrera, Carmen, & Villalobos, José. (2007). El aspecto socio-cultura del pensamiento y del lenguaje: visión Vygotskyana. Educere, 11(38), 411-418. doi:http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1

Northouse, P. G. (2019). Leadership: Theory and practice. SAGE publications.

Olea, J. F. (enero de 2022). Habilidades de liderazgo de los gerentes de instituciones educativas. Revista Espirales, 6(2), 64-79. doi:https://www.redalyc.org/journal/5732/573270857004/html/

Pedraja, R. L., & otros. (octubre de 2020). Liderazgo y cultura organizacional como factores de influencia en la calidad educativa. Liderazgo y cultura orga, 13(5), 3-14. doi:https://scielo.conicyt.cl/pdf/formuniv/v13n5/0718-5006-formuniv-13-05-3.pdf

Ramírez, E. C., Idrogo, I. R., & Ruiz, S. M. (mayo de 2021). El liderazgo directivo de las instituciones educativas: una revisión bibliográfica. Conrado, 17(80), 114-128. doi:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300231

Rodríguez, J. (mayo-agosto de 2020). Las habilidades blandas como base para el buen desempeño del docente. INNOVA Research Journal, 5(2), 186-199.

Spillane, J. P. (2019). Conceptualizing school leadership and management from a distributed perspective: An exploration of some study operations and measures. Human Resource Development Quarterly, 30(2), 223-235.

Swinburne University of Technology (2016). Using the head and heart at work. https://www.coursehero.com/file/p4pnkvm/PERRAULT-H-2004-Business-educators-can-take-leadership-role-in-character/

Taufik, A., & Istiarsono, Z. (sept de 2020). Perspectives on the challenges of leadership in schools to improve student learning systems. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 9(3), 600-606. doi:10.11591/ijere.v9i3.20485

Unesco. (2023). Liderazgo y educación. Informe de seguimiento de la educación mundial, 1, 1-435.

Villegas., D. E. (2021). Dra. Elsa Esther Espinoza Garro. 2.Dra. Verónica E.

Vuuren, C. D., Visser, K., & Plessis, M. d. (abril de 2022). Factores influyentes que impactan en la efectividad del liderazgo directivo. Un estudio de caso en una universidad pública. Leya Comercii, 22(1), 1-90. doi:http://dx.doi.org/10.4102/ac.v22i1.978

Walumbwa, F. O., Avolio, B. J., Gardner, W. L., Wernsing, T. S., & Peterson, S. J. (2008). Authentic leadership: Development and validation of a theory-based measure. Journal of management, 34(1), 89-126.

Downloads

Published

2024-06-06

How to Cite

Soft skills plan to improve managerial leadership. (2024). Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, 21 (mayo-agosto), 256-270. https://doi.org/10.5281/zenodo.11118274

Similar Articles

1-10 of 69

You may also start an advanced similarity search for this article.