Innovative strategies to improve teaching performance in Basic General Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7527535

Keywords:

Educational Quality, Connectivism, Teaching, Learning Styles

Abstract

The purpose of this research was to propose innovative strategies that promote improvement in teaching performance in Basic General Education, District 6 Guayaquil, reflected in the classroom teaching processes. The methodology used was of a basic type and a descriptive, purposeful design. For the situational diagnosis, it was carried out through the use of data collection instruments such as the survey that allowed evaluating the dimensions of teacher performance; within the framework of application of methodological strategies and teaching styles at the time of carrying out their work, and their integration in the use of virtual technological tools. And to find the innovative strategies, a documentary review of various sources of knowledge was carried out in the databases of Scielo, Dialnet, the reference, Redalyc, Latindex, among others. Having as results a model of innovative strategies based on the theories of Connectivism, constructivism and multiple intelligences, concluding that it should be considered, from the choice of the strategy, the way of teaching and the use of technological tools that guarantee a positive impact on the teaching performance that promotes motivation and interest in learning by basic education students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardila, M. (2009). Docencia en ambientes virtuales: nuevos roles y funciones. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194214468004.pdf.

Arteaga, F., Rosalia, N., Mero, R. & Cruz, R. (2021). La Virtualidad y su Impacto en Proceso Educativo ante El Covid-19 en Ecuador. FIPCAEC. 6(4), https://www.fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/484/845

Castro, S., & Guzmán, B. (2021). Estrategias innovadoras, su importancia en el siglo XXI. Revista Bolivariana de la Educación. https://revistarebe.org/index.php/rebe/article/view/803/2067, 52-71.

Chávez, H., Torres, J., & Cadenillas, V. (2021). La mediación en el acompañamiento de estudiantes y padres de familia en un contexto digital. Revista Innova Educación, 3(2), 335-348. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.02.003

Escribano, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2), https://www.redalyc.org/journal/440/44055139021/html/, 1-25

Espinoza, E. (2020). Características de los docentes en la educación básica de la ciudad de Machala. Transformación Revista electrónica científico pedagógica. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552020000200292, 292-310

González, D., Garcia, G., Cabrera, L., & Erazo, J. (2020). Herramientas tecnológicas aplicadas por los docentes durante la emergencia. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA. 1. Especial Educación.

https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/786

Gómez, L., & Londoño, D. (2018). El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Encuentros, vol. 17, Universidad Autónoma del Caribe. https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510011/html/, 118-131.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación Sexta edición. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

OCDE. (2015). Medición de las actividades científicas, tecnológicas y de innovación Manual de Frascati 2015: guía para la recopilación y presentación de información sobre la investigación y el desarrollo experimental. https://www.oecd.org/publications/manual-de-frascati-2015-9789264310681-es.htm

Toca, C & Carrillo, J. (2019). Los entornos de aprendizaje inmersivo y la enseñanza a ciber-generaciones. Educacion e Pesquisa, 45.

Torres, P., Cobo, J. (2017). Tecnología educativa y su papel en el logro de los fines de la educación. Educere. 21(68), 31-40. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/11379/21921922499

Downloads

Published

2023-01-13

How to Cite

Innovative strategies to improve teaching performance in Basic General Education. (2023). Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, 17, 65-77. https://doi.org/10.5281/zenodo.7527535

Similar Articles

1-10 of 174

You may also start an advanced similarity search for this article.